Dat heb ik gedaan maar ik begrijp 80% van de termen niet die hier in andere topics gebruikt worden zo ook de termen in de tekst van Etienne Vermeersch.
Als filosofie je echt pakt, dan komt dit vanzelf...
Ik denk dat je het belangrijkste punt al gemaakt hebt, de 'ziel' (in de immateriele zin die jij bedoelt) is inconsistent (tegensprekend) met de evolutietheorie.
Een ander punt voor het monisme (of materialisme) is -tragisch genoeg- de vele lichamelijke aandoeningen die ons laten zien dat de mate van bewustzijn in relatie staat met het materiele lichaam.
Het bewustzijn kan met een fysische (lichamelijke) knip in de hersenbalk tussen de beide hersenhelften worden opgedeelt (er ontstaan afgescheiden vormen van bewustzijn); google maar eens op 'split brain'.
Een immateriele ziel die los van de materiele wereld een bestaan zou leiden zou hier logischerwijs geen opsplitsing van kunnen ondervinden.
Maar ook dementie en tal van andere aandoeningen laten ons zien dat bewustzijn een kwestie is van het fysieke.
Voor een immateriele ziel zijn nog nooit aanwijzingen gevonden, hier vanuit gaan is dan ook een irrationele bedoeling; een kwestie van speculeren.