hast66
Artikelen: 0

lichtberekeningsprogramma's dialux calculux

Heeft iemand ervaring met een van deze twee programma's. Graag hierover uw mening.

Dank U
jandevoght

Re: lichtberekeningsprogramma's dialux calculux

Ik heb voor het vak verlichting in mijn opleiding enkele lichtstudies moeten maken. O.a. van een sporthal. Hiervoor heb ik dialux gebruikt, dit is een zeer goed programma dat ook duidelijk interpreteerbare resultaten geeft. Het is trouwens ook gratis te dowloaden op http://www.dialux.com/ Je kan ook van alle grote fabrikanten van armaturen hun gegevens (plug-in) downloaden. Zo kan je effectief verschillende fabrikanten vergelijken.

Je kan ook je omgeving perfect nabootsen, zowel binnen als buiten. Tot meubilair toe, zodat je resultaten ook waarheidsgetrouw zijn.

Met calculux heb ik nog niet gewerkt, maar van dialux weet ik dat de onderzoeksgroep aan de universiteit dit ook gebruikt en daar zeer tevreden over is.

Minpuntje misschien, je kan geen autocad tekeningen implementeren (is mij toch niet gelukt). Dus ruimtes met ingewikkelde vakwerken zijn moeilijk te bestuderen. Deze kan je ook tekenen met de tekentool in dialux, maar dit is zeer tijdsrovend.
Dirk B

Ik kan het mishebben, maar ik dacht dat je met Google Sketchup ook lichtstudies kon doen!
hast66

Weet misschien iemand (jan?) waar ik met vragen terecht kan.

van dialux zelf krijg ik geen antwoord.

vb:

Als je een kamer laat draaien veranderen de muren zeer sterk van lichtintensiteit. bij witte muren gaat dit afhankelijk van de kijkhoek van mooi wit naar donker grijs. Is niet echt realistisch he

Hoe kan je dit oplossen?
jandevoght

Zelf weet ik daar niet zo 1-2-3 een antwoord op, maar een goeie vriend van mij gebruikt dit programma voor zijn thesis, en heeft zo ondertussen wel alle opties van dit programma benut denk ik.

Ik stuur hem onmiddelijk een mailtje met de vraag, als ik antwoord heb laat ik iets weten!
DePurpereWolf

Ik kan het mishebben, maar ik dacht dat je met Google Sketchup ook lichtstudies kon doen!
Je kan inderdaad lichtbronnen inbrengen, maar ik denk niet dat je dit een 'studie' kunt noemen.

Het is google sketch-up dus schetsen...
Devon

Hallo,

Ik moet een lichtstudie maken voor een klant en moet variabele lengtes invoeren, ttz, de vorm van het gebouw is een trapezium : de 2 zijdes zijn verschillend : de ene zijde is 36m, de andere 49m. De breedte is 35m; de hoogte 6m (zie ook bijlage).

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet invoeren in dialux?

Dank bij voorbaat

Met  vriendelijke groeten,

Devon
Bijlagen
afmetingen gebouw
(23.55 KiB) 241 keer gedownload

Terug naar “Informatica en programmeren”