Ik heb een hele bizarre vraag over tijdsbesef.
Voordat ik verder ga hou ik het eerst simpel.
Iedereen ervaart dat als je ouder wordt het voor je gevoel lijkt dat de tijd steeds sneller en sneller lijkt te gaan. Ik merk het zelf ook.
Vroeger vond ik een jaar best lang. Toen ik een jaar of 20 was vloog de tijd en was voor mijn gevoel een jaar zo om. Nu ik 34 ben gaat voor mijn gevoel de tijd wel 2 keer zo snel (bij wijze van! In ieder geval veel sneller) als toen ik 20 was.
Iets dat iedereen wel ervaart (heeft) of zal ervaren met het klimmen der jaren.
Logisch ook een kind van 4 jaar ervaart een jaar als 25% van zijn of haar leven, dus daar duurt een jaar heel lang voor, terwijl voor iemand van 80 een jaar niks voorstelt, dat is voor zo'n iemand maar 1,25% van zijn of haar leven.
Nu komt wat ik zo bizar vind.
Ik heb eens een keer gelezen in een krant, bij het kopje dat over natuur en wetenschap gaat, over het hierboven beschreven fenomeen en de dood.
Wetenschappelijk wordt het fenomeen wat ik hierboven beschreven heb verklaart met het feit dat naarmate je ouder wordt de stofwisseling en al de andere processen in je lichaam trager verlopen.
Ook dat klopt. Bij een kind is de stofwisseling en de andere lichaamsprocessen veel sneller dan bij een ouder iemand.
M.a.w. als de processen in je lichaam trager gaan, gaat voor je gevoel de tijdsbeleving sneller.
En wat er ook stond in de krant, wat ik even bizar als angstig vind is:
"De lichaamsprocessen kunnen niet trager gaan dan wanneer iemand dood is. Daarbij staan alle processen stil. Als je in die "toestand" nog besef zou hebben van het leven op aarde, dan zal de tijdsbeleving met de maximale snelheid gaan.
Dan zou alle tijd één uiterst klein moment duren."
M.a.w. als je dood zou zijn en je zou dus in die toestand tijdsbesef hebben (wat dus niet kan, maar stel dat!) dan zou voor je gevoel de tijd oneindig keer sneller gaan als toen je nog leefde. Dus dan zouden perioden van miljarden en miljarden jaren in een oogwenk voorbij zijn, die zouden dan infeite 0,0 seconden duren.
WAT BIZAR!
Nu heb ik een vraag daarover, het is dan wel zo, dat niemand dat heeft na kunnen vertellen, maar het is heel goed mogelijk dat als de processen zo langzaam kunnen lopen, denk maar eens aan een hele diepe slaap of als je onder narcose wordt gebracht, dat zelfs in die toestand het lijkt of je maar een paar tellen weg bent geweest terwijl er in werkelijkheid al een paar uur zijn verstreken.
Ik heb wel eens verhalen van mensen gehoord die geöpereerd moesten worden, vervolgens onder narcose gebracht werden en zonder dat ze het door hadden was alles al achter de rug.
Maar goed nog even over die vraag dat als je dood zou zijn en je zou dan besef hebben van tijd dat de tijd dan oneindig snel zou gaan.
1.Ik vraag me af, stel dat dat zou kunnen, wat moet ik me er dan bij voorstellen, als de tijd voor je gevoel oneindig snel zou gaan?
2. En wat wordt er bedoelt met alle tijd voor je, letterlijk oneindig veel tijd, of kun je dat ook in miljarden jaren uitdrukken? Ik kan me geen voorstelling van zoveel tijd maken, laat staan oneindig, en al helemaal als het voor het gevoel maar 0,0 seconden duurt. En wat zou je dan beseffen? De eeuwigheid?
Echt bizar en angstaanjagend!
3. En betekent dat ook dat alle tijd die voor je was, dus voor dat je bestond ook voor het gevoel 0,0 seconden geduurd heeft?
Ik bedoel het begin der tijden was zegmaar 15miljard voor onze tijd, en als je toen besef van tijd en het leven wat nog moest komen had, zou dan ook die 15 miljard jaar maar een uiterst klein moment duren? Immers toen was er van een mens nog niets, dus ook geen lichaamsprocessen.
Echt waar ik kan me daar geen voorstelling van maken, ik vind het gewoon bizar.
Puzzels