Droopy schreef:ik vraag mij af hoe men in de ruimte kan sturen met raketten aangezien je normaal gesproken iets moet hebben om je tegen af te zetten. toch?
[/edit]gemertp schreef:In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de voortbeweging door middel van een raketmotor niet te danken aan het "vuur" dat tegen de lucht drukt.
De raket zelf is een grote tank van een brandstof met zuurstof, in de spaceshuttle wordt waterstof gebruikt. In een verbrandingskamer worden deze 2 samen gebracht en ontstoken.
De verbranding die ontstaat zorgt ervoor dat er deeltjes (in de vorm van een gas onder hoge druk) in alle richtingen weg geslingerd worden, in alle richtingen evenveel. Ze oefenen een kracht uit op de rand van de verbrandingskamer. Zou deze kamer een bol zijn en helemaal afgesloten dan zou de kracht die omhoog gaat opgeheven worden door de kracht naar beneden. Nu echter de onderkant open is wordt de kracht naar boven niet meer opgeheven en is er dus een resulterende kracht omhoog en deze zorgt voor de voortstuwing.
zie voor meer informatie: http://science.howstuffworks.com/rocket.htm
(How stuff works.com is trouwens een hele goed site als je wil weten hoe iets werkt, bijna alles hebben ze wel)
?het systeem aarde-auto bevindt zich ook in het luchtledige
mja, miss niet zo correct in die situatie, ik had moeten zeggen dat de atmosfeer niet bijdraagt tot de versnelling van de wagen, maar dat was niet zo illustratief geweestsen... schreef:Om de antwoorden van HolyCow en Brinx kort samen te vatten:
(laat het me svp even weten als jullie het er niet mee eens zijn)
De derde wet van Newton (actie = (-) reactie) geldt ook in het (bijna) luchtledige.
ps
HolyCow, wat bedoel je precies met
?HolyCow schreef:
het systeem aarde-auto bevindt zich ook in het luchtledige
Je stelt het al: actie=reactie. De straalmotor zorgt voor een impuls in bv de x richting, dus wordt jezelf in de -x richting gestuurd. Dat heeft niks met "materie in de ruimte" oid te maken; een ruimteschip hoeft zichzelf niet tegen materie af te duwen. Het gaat puur om het krachtenwerk.eddie schreef:Elk zijnen dag,
De vraag die hier volgt, achtervolgt mij reeds meerdere jaren, hopelijks weet iemand van jullie hierop een antwoord te geven.
vraag: Hoe versnelt of vertraagd een ruimtetuig in de ruimte. Wegens het luchtledige, of toch bijna luchtledige, kan het ruimtetuig zich toch nergens op afstoten? (actie en reactie).
Groeten
Ok.mja, miss niet zo correct in die situatie, ik had moeten zeggen dat de atmosfeer niet bijdraagt tot de versnelling van de wagen, maar dat was niet zo illustratief geweest
Dank je wel.en mooie samenvatting
Inderdaad, dus.Je stelt het al: actie=reactie. De straalmotor zorgt voor een impuls in bv de x richting, dus wordt jezelf in de -x richting gestuurd. Dat heeft niks met "materie in de ruimte" oid te maken; een ruimteschip hoeft zichzelf niet tegen materie af te duwen. Het gaat puur om het krachtenwerk.