Phaesimbrotos
Artikelen: 0

Christelijke school verbiedt lang haar bij jongens

De christelijke school De Driestar in Gouda schorst jongens met lang haar. In een brief van Paulus schrijft de apostel de mannelijke leden van de christelijke gemeenschappen in Griekenland voor om hun haar kort te houden, dit om niet op te vallen en daardoor dus hun positie niet te verslechteren. Dit was ca. 2000 jaar geleden. Welke reden(en) heeft deze school dus om deze voorschriften voort te zetten nu het christendom zo geëmancipeerd is?
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
EelcoStorm

Re: Christelijke school verbiedt lang haar bij jongens

De christelijke school De Driestar in Gouda schorst jongens met lang haar. In een brief van Paulus schrijft de apostel de mannelijke leden van de christelijke gemeenschappen in Griekenland voor om hun haar kort te houden, dit om niet op te vallen en daardoor dus hun positie niet te verslechteren. Dit was ca. 2000 jaar geleden. Welke reden(en) heeft deze school dus om deze voorschriften voort te zetten nu het christendom zo geëmancipeerd is?
De reden is simpel: het staat in de Bijbel. En er zijn nog steeds Christenen die de Bijbel als boek zien dat strikt nageleefd dient te worden. En dat er 2000 jaar gepasseerd is doet er in dat opzicht niets toe...

Eelco
Assassinator

Toch raar dat je op veel afbeeldingen Jezus met lang haar ziet..
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
1207

Welke reden(en) heeft deze school dus om deze voorschriften voort te zetten nu het christendom zo geëmancipeerd is?
wat denk je zelf?

en denk je echt dat het oorzaak vd beslissing terug te voeren is op bijbel?

scholen mogen goed voorkomen vd leerlingen eisen mbt kleding en lichaamsversieringen allerhande.
Mrtn

scholen mogen goed voorkomen vd leerlingen eisen mbt kleding en lichaamsversieringen allerhande.
Dat is geen argument: lang haar past prima in een "goed voorkomen" zolang je het netjes wast en wat al niet. De vraag is waarom lang haar bij een jongen niet zou passen in een proper voorkomen.

Ik kan het me overigens niet voorstellen dat scholen iets mogen zeggen over lichaamsversiering: stel ik ben een meisje van 15 jaar oud en wil een piercing in mijn navel. Mijn ouders geven toestemming en dan kan de school me toch zeker niet weigeren?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Hildebrand

1207 schreef:scholen mogen goed voorkomen vd leerlingen eisen mbt kleding en lichaamsversieringen allerhande.
Dat is geen argument: lang haar past prima in een "goed voorkomen" zolang je het netjes wast en wat al niet. De vraag is waarom lang haar bij een jongen niet zou passen in een proper voorkomen.

Ik kan het me overigens niet voorstellen dat scholen iets mogen zeggen over lichaamsversiering: stel ik ben een meisje van 15 jaar oud en wil een piercing in mijn navel. Mijn ouders geven toestemming en dan kan de school me toch zeker niet weigeren?

Of een verbod op lang haar voor jongens wijs is, daar valt over te discussieren. In andere Europese landen zijn kinderen verplicht in uniform op school te verschijnen. Het lijkt me verstandig allerlei excessen op het gebied van mode e.d. voor leerlingen te verbieden. Men komt niet op school om te provoceren of een bepaalde levensstijl uit te dragen, maar om iets te leren.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
EelcoStorm

Men komt niet op school om te provoceren of een bepaalde levensstijl uit te dragen, maar om iets te leren.
Dat laatste is zeker waar, maar de jaren op de middelbare school zijn ook de jaren waarin je je als persoon vormt. En daar hoort experimenteren met mode en uiterlijk ook bij. Die vrijheid moet je kinderen geven, zeker op school waar ze direct in contact staan met leeftijdgenoten. Zolang ze maar opletten in de klas zie ik geen problemen. Ik heb 't immers zelf ook gedaan en ik ben goed terecht gekomen.. :wink:

Eelco
Assassinator

Dat is wel héél ouderwets Hildebrand :) Het is naast dat een belangrijke sociale ontmoetingsplaats en een plek waar je in ieder geval het begin maakt met het ontwikkelen van je eigen identiteit en ook waar je veel sociale vaardigheden opdoet. Véél meer dan alleen een plek waar je leert. Het lijkt me dus onwenselijk om dit soort dingen te verbieden, of een uniform.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Apeiron

Verbieden ze ook kort haar bij meisjes?
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen
Apeiron

Dat laatste is zeker waar, maar de jaren op de middelbare school zijn ook de jaren waarin je je als persoon vormt. En daar hoort experimenteren met mode en uiterlijk ook bij.
Sinds wanneer is het vormen van je persoonlijkheid zo afhankelijk van uiterlijkheden? Dan krijg ik juist het idee dat die christelijke school juist door de emancipatie zo zemelt over uiterlijkheden.
Die vrijheid moet je kinderen geven
'Moeten' klinkt als een christelijk gebod. Zelf willen lijkt me belangrijker.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen
EelcoStorm

Sinds wanneer is het vormen van je persoonlijkheid zo afhankelijk van uiterlijkheden? Dan krijg ik juist het idee dat die christelijke school juist door de emancipatie zo zemelt over uiterlijkheden.
Elke peer-group heeft andere uiterlijke kenmerken. Ben je een kakker, ben je een goth, ben je punk, ben je ordi, allemaal uiterlijkheden die bij een specifieke peer-group horen. En als je persoonlijkheid zich ontwikkelt, hoor uiterlijk hier dus onherroepelijk bij.

En als kinderen die vrijheid willen, dan zie ik weinig beletsel om ze die ruimte geven. Ik bedoel dus geen dwingend moeten, zoals jij denkt. Ik heb van mijn ouders ook alle ruimte gekregen om mij te ontwikkelen, ook al betekende dat dat ik de ene week in sovjetmilitairia gehuld op school liep en de andere week een stropdas droeg.. :)

Mijn oude school legde mij in dat opzicht geen enkele beperking op, gelukkig.

Eelco
de grijze muis

Zijn er daadwerkelijk jongens met lang haar geschorst of staat in het schoolreglement dat schorsing plaats zal vinden bij langharige jongens?

De 3Star is immers niet een christelijke school, zoals vrijwel alle andere christelijke scholen, maar dogmatisch fundamentalistisch.

Ik kan mij nauwelijks indenken dat ouders met langharige zonen hun kinderen naar de 3 star laten gaan en als ze eenmaal aldaar leerling zijn, zullen de ouders met de tekst in de hand, "wie zijn kinderen lief heeft, kastijde hen", met wat voor gereedschap dan ook de wilde bos er wel af snijden, voordat het lang kan worden. Dus is er echt geschorst of is het theoretisch? Wat is kort? Wat is lang? Een kale kop mag dat daar wel?
derrick

Vroeger werden in vrijwel alle landen mensen verplicht om uniformen te dragen om iedereen gelijk te stellen aan elkaar. In dat opzicht is het dus een goed idee.

Maar later bleek het toch niet een perfect systeem te zijn (, ok ok niks is perfect). Mensen kwamen naar school en de meeste volgden precies alle regels als werden opgedragen. Zo kreeg je dus een soort van eentonige klasse dat allemaal op gelijke hoogt werd beschouwd. Op school werden mensen niet veel geconfronteerd met meningen, groepen etc. omdat er maar erg weinig variatie was. Het enige wat de kinderen toen der tijd sterk beïnvloedde waren de meningen, handelingen en uiterlijk van hun ouders. Zo ontstond een probleem dat alle kinderen generatie na generatie veel te veel op hun ouders zouden gaan lijken. Dat betekend dat er dus gewoonweg te weinig variatie was.

Dit werd weer onderbroken door dingen als uniformen af te schaffen. Dat zorgde er vervolgens voor dat mensen hun meningen enz. beter ontwikkelde omdat ze dan veel meer met verschillende meningen worden geconfronteerd. Dit allemaal om te bereiken waar we nu al zeer zeker in zijn geslaagd: variatie.

Variatie van mensen zorgt voor een verfrissing van het huidige systeem/leefwijze etc.

Als je beide systemen met elkaar gaat vergelijken zou ik zelf toch eerder richting de voormalige systeem gaan. Kinderen worden te brutaal, te rebels etc. etc.

Een beetje africhten kan geen kwaad als je het maar met mate doet.

Maar toch zou je bepaalde aspecten van het huidige systeem moeten bewaren...

Mensen moeten nog steeds de kans krijgen om zich goed te kunnen ontwikkelen. Variatie blijft toch belangrijk als je verfrissing wilt van het huidige systeem.

Dus laat jongens lang haar hebben als ze daar vrolijk van worden! Zoals al eerder vermeld lijkt het me geen probleem zolang het verzorgd wordt..

(ben zelf namelijk ook een langharige jongen :) :) )
Persoonlijk bericht
1207

het algemeen verbod is vooral om de vage zone uit te sluiten (hoe lang?)

Scholen kunnen hier doorgaans autonoom over beslissen. wat jij en ik daarover denken in persoonlijk maar irrelevant voor schoolbesturen

ik wou gewoon aangeven dat het idee, alsof de beslissing louter een bijbelse zou zijn, redelijk ridicuul is.

meeste scholen hanteren ook piercingverbod. of hanteren de regel "1 bel per lel".

Hoe mooi heel je oorversiering ook is, op 1 na zul je ze moeten uitdoen.
Ik kan het me overigens niet voorstellen dat scholen iets mogen zeggen over lichaamsversiering
nog nooit iets van de oeverloze hoofddoekdiscussie meegekregen? nog nooit gehoord dat veel katholieke scholen uniformen opleggen?
stel ik ben een meisje van 15 jaar oud en wil een piercing in mijn navel. Mijn ouders geven toestemming en dan kan de school me toch zeker niet weigeren?
waarom zou de school dat niet kunnen? ze weigeren je niet omwille van iets waar je niets aan kunt doen (afkomst, huidskleur, geslacht ...) en lijtk er van discriminatie geen sprake te zijn. schrijf je je in op een school dan impliceert dit dat je je aan de regels houdt. is piercing verboden dan zal die navelpiercing waarschijnlijk uitmoeten op de moment dat er bvb zwemlessen zijn.
wombat

Het moet toch niet gekker worden.
Het eerste wiel was echt niet rond

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”