Als je iemand kende die nu begraven is, denk je er dan weleens over na hoe het lichaam onder de grond er na een bepaalde tijd uit zal komen te zien (ontbinding dus)? En beter nog, hoe kom je weer van zo'n gedachte af?
Het is immers een bizar idee als je je realiseert dat het lichaam van iemand die je eens goed kende, daar nu totaal niet meer op lijkt en ligt weg te rotten, om het maar even hard te zeggen.
Wat er maar weer eens op neerkomt dat het een apart idee is; iemand die je kende is dood, ligt onder de grond maar dat is alleen zijn lichaam. De 'ziel' is echter ergens anders heen. Dat is echter een ander verhaal dat ik hier niet wil aansnijden. Maar maakt dat uit, als hetgeen dat de ziel als het ware omvatte (het lichaam dus, hoe jij de overledene kende) nu in zo'n staat verkeert dat het bizar te noemen valt?
Kortom: Denk je daar weleens over na (hoe een lichaam van een bekende in ontbinding eruit ziet), hoe denk je daar over na en hoe kom je er weer vanaf?
Absoluut niet denken dat ik hier mijn eigen problemen wil aankaarten; ik wil alleen weten hoe andere mensen hierover denken en hoe ze daarmee omgaan.
Puzzels