Stel ik heb een perfecte spiegel, en er valt een lichtbundel dat gereflecteerd wordt, is er dan energieoverdracht? Oefent het foton een kracht uit op de spiegel?
Neem het volgende gedachtenexperiment: ik heb een puntbron van licht (theoretisch dus eentje zonder oppervlak) en ik plaats deze in een afgesloten vacuüm getrokken ruimte geheel bedekt met perfecte spiegels, wat gebeurt er dan met de energie uit mijn lichtbron? Als er geen energieoverdracht naar de spiegels is, zullen zich steeds meer fotonen in de ruimte bevinden, het lijkt me dat hierdoor de temperatuur niet stijgt, omdat daar juist energieoverdracht voor nodig is zodat atomen in trilling gebracht kunnen worden. Als dit klopt kan ik me niet voorstellen wat er dan gebeurt in mijn ruimte. De enige oplossing die ik me kan bedenken is dat er overdacht van energie is op de wand, waardoor de temperatuur van de wand zal stijgen en de golflengte van het licht toe zal nemen (de fotonen verliezen immers energie).
Een enigszins verwante vraag: licht wordt afgebogen door zwaartekracht, maar heeft geen massa, hoe komt deze afbuiging dan tot stand?
Puzzels