Puzzel Puzzels
jhnbk
Artikelen: 0

Fisher random schaak

fisher random schaak is een variant op het gewone schaak waarbij de stukken (buiten de pionnen) op hun lijn "ad random" zijn geplaatst, met 2 beperkingen:
  • de 2 lopers staan op velden met verschillende kleur
  • de koning staat altijd tussen de torens
wat is dan de kans dat je een begin opstelling heb met de 2 lopers naast elkaar?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

PeterPan

Re: Fisher random schaak

Wat die kans is hangt af van de volgorde waarin de schaakstukken op het bord worden gezet. Hoe eerder de lopers op het bord komen, deste eerder zul je twee lopers naast elkaar krijgen.

Als ook at random een schaakstuk wordt gekozen voordat het wederom at random op het bord wordt gezet, dan is die kans niet te beredeneren. Er zit dan niets anders op dan een computer alle mogelijkheden te laten nalopen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

physicalattraction
Moderator

Wat die kans is hangt af van de volgorde waarin de schaakstukken op het bord worden gezet. Hoe eerder de lopers op het bord komen, deste eerder zul je twee lopers naast elkaar krijgen.

Kun je uitleggen hoe je hier aan komt? Ik zie dit namelijk niet direct in.
jhnbk

euhm, 'k volg je redenering niet helemaal 'k had het zo

alle mogelijkheden:

in volgorde 2 lopers, dame, 2 paarden, en dan is de rest sowieso in orde

dus
\(\frac{4 \cdot 4 \cdot 6 \cdot 5 \cdot 4}{2}=960\)

alle mogelijkheden met 2 lopers naast elkaar:

eerst de 2 lopers zetten, en dan de rest

dus
\(\frac{7 \cdot 6 \cdot 5 \cdot 4}{2}=420\)

dus dan is de kans
\(\frac{7}{16}\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
PeterPan

Stel je zet eerst alle pionnen in hun startpositie.

Vervolgens zet je de vier lopers op het bord.

Daarvan zijn er een aantal manieren, zeg X, waarop 2 lopers naast elkaar komen te staan.

Stel nu ik zet eerst een paard op A1 voordat ik de vier lopers op het bord ga zetten.

Een loperpaar A1-B1 is nu niet meer mogelijk, dus het aantal mogelijke paren naast elkaar liggende lopers is afgenomen.
jhnbk

ik kan het niet met zekerheid zeggen,

volgens mij komt dat dan op het zelfde neer of nu alle posities gemaakt zijn door eerst de lopers te plaatsen en dan de paarden of omgekeerd
PeterPan

Ik denk dat mijn bewering wel juist is, maar dat ik een verkeerd voorbeeld heb gegeven.

Laat de pionnen weg, evenals de velden waar ze op staan. Je houdt een 6x8 bord over.

Als je begint met de lopers op het bord te plaatsen, dan is elke positie van de 4 lopers even waarschijnlijk.

Als ik eerst alle figuren behalve de lopers op het bord zet, dan hebben de overblijvende 20 gaten (waar de lopers nog op gezet moeten worden) niet allen dezelfde waarschijnlijkheid om op te treden.

De oorzaak is dat de koning niet op de onderste en bovenste rij mag staan. Dus de velden op de onderste en bovenste rij zullen gemiddeld vaker leeg staan dan de overige velden. Ook de positie van de torens geven asymmetrie. Een toren op A1 en op A3 is onmogelijk. Dus als er 1 toren op de onderste rij staat, dan noodzakelijk ook de andere.
PeterPan

Foutje :-? De koning mag natuurlijk wel op de onderste rij staan. Het verhaal van de torens blijft wel overeind.
jhnbk

euhm 'k dank dat ik te summier uitleg heb gegeven

de witte stukken moeten op lijn 1 staan (geen pionnen uiteraard)

de zwarte stukken moeten op lijn 8 staan (spiegelbeeld van de witte)

dan hebben we nog altijd het probleem is de kans hetzelfde als ik eerst lopers zet dan als ik eerst paarden zet

http://en.wikipedia.org/wiki/Chess960
PeterPan

euhm 'k dank dat ik te summier uitleg heb gegeven
Die dank is wederzijds.

Als ik eerst de koning plaats met zijn 2 torens en vervolgens de 2 lopers, dan hebben we de volgende situatie.

Wat is de kans dat het loperpaar op de lijnen c en d staat? Die kans is niet groot, want dat is alleen mogelijk als de koning op f of g staat.

Wat is de kans dat het loperpaar op de lijnen a en b staat? Die kans is groter, want dat is mogelijk als de koning op d,e,f of g staat.

Dus de volgorde van plaatsing is van belang.
Draat

Dat maakt toch niet uit? Ervan uitgaande dat je alleen geïnteresseerd bent in geldige opstellingen dan is de methode van jhnbk gewoon het handigst. In die wikipedialink staat zelfs beschreven hoe je op die manier een willekeurige geldige opstelling kan maken:

1. Gooi een dobbelsteen. Als je 5 of 6 gooit overgooien. Plaats de loper op het zoveelste witte veld. Als je bijvoorbeeld 3 gooit dan komt er een loper op f1.

2. Idem voor de "zwarte" loper. Als je bijvoorbeeld 1 gooit dan komt er een loper op a1.

3. Gooi de dobbelsteen en plaats de dame op het zoveelste vrije veld.

4. Gooi de dobbelsteen en plaats een paard op het zoveelste vrije veld. Bij 6 overgooien.

5. Gooi de dobbelsteen en plaats het tweede paard op het zoveelste vrije veld. Bij 5 of 6 overgooien.

Er zijn nu nog drie vrije velden. Daar komen van links naar rechts toren, koning en toren te staan.

Deze methode werkt altijd.

Het vraagstuk is nu teruggebracht tot een eenvoudig dobbelprobleem:

Code: Selecteer alles

1e worp	2e worp

1

1 of 2

2

2 of 3

3

3 of 4

4

4
Totale kans 3*(1/8) + 1/16 = 7/16
jhnbk

ik blijf bij mijn kans van
\(\frac{7}{16}\)
aangezien het aantal gunstige en het aantal mogelijke op eenzelfde manier is berekend

@PeterPan: dank moet denk zijn (sorry, debiele typ fout)
physicalattraction
Moderator

Ik neem aan dat er bedoeld wordt met de zin: De koning moet tussen de torens staan, dat er zowel ergens links als ergens rechts van de koning moet een toren staan, maar dit hoeft niet direct er naast te zijn.
PeterPan

Ik neem aan dat er bedoeld wordt met de zin: De koning moet tussen de torens staan, dat er zowel ergens links als ergens rechts van de koning moet een toren staan, maar dit hoeft niet direct er naast te zijn.
Als jij tussen de koning en koningin staat wordt toch niet bedoeld dat tussen jouw en de koning nog 30 personen staan en tussen jou en de koningin 500 personen?

Ik zet voor het gemak alleen even de witte stukken op.

Aangenomen dat de koning geflankeerd wordt door de torens, dan is de kans op 2 lopers naast elkaar als

1. de volgorde is eerst lopers, dan de overige stukken: 1/4.

2. eerst koning+torens, dan lopers, dan de rest: 1/3.

Verder is een complicerende factor met welk kansmechanisme toren+paren worden neergezet.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

physicalattraction
Moderator

In de Wikipedia link die jhnbk gaf, staat Fisher schaak uitgelegd en is te vinden dat de torens niet direct naast de koning hoeven te staan. Ook staat er uitgelegd hoe je eerlijk de stukken verdeelt (in welke volgorde dan ook). Een kansberekening om uit te rekenen hoe groot de kans is dat er twee lopers naast elkaar staan is dan niet meer zo moeilijk en ik ben het dan ook met
\(\frac{7}{16}\)
eens.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Kansrekening en Statistiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!