Er zijn zeer weinig gelovigen te vinden die dezelfde mening zijn toegedaan op alle vlakken. De één is streng in de leer, de ander soepel. De één is Islamiet, de ander Christen.
Voor een belangrijk deel hebben de verschillende geloofsstromingen dezelfde oorsprong of voorgeschiedenis.
Geloven, de manier van belijden, veranderd dus blijkbaar over tijd.
Hoe kan deze verandering worden gerechtvaardigd? Veelal doordat er een persoon "in contact" staat met God. Deze persoon geeft de laatste "mening" van God weer. (ik weet het klopt niet voor alles en iedereen, maar ik probeer het breed te houden) Deze laatste up-date wordt door een groep geaccepteerd en als ultieme waarheid verder mee genomen in het leven.
Ik durf te stellen dat er inmiddels weinig over is van het "geloof" zoals dat in eerste instantie is opgetekend.
Ik durf te stellen dat er weinig mensen zijn die dezelfde normen hanteren om in de gratie te vallen bij DEZELFDE God.
Ik durf te stellen dat dit een stevig bewijs is tegen elke bewering van juistheid van het ene geloof t.o.v. het andere.
De zeer veelzijdige ontwikkeling van "het geloof" is dan ook het sterkste argument tegen het waar zijn van welk geloof dan ook.
Let op! ik stel het bestaan van God niet ter discussie. Ik stel dat geen enkel geloof het "ware geloof" is of kan zijn.
P.S. Mocht je van mening zijn dat jij wel het ware geloof aanhang, geeft dan aan waarop je baseer dat nu juist jouw geloof het ware is.
Puzzels