Volgens mij heb je drie vrij bijzondere situaties aangeboord FlorianK. Het zijn alle drie situaties die naar iets wijzen (zoals je zelf vast al ingezien hebt). Om te beginnen wil ik echter zeggen dat 0 helemaal geen getal is (dit doet me denken aan je eerste voorbeeld waaruit blijkt dat delen door 0 altijd hetzelfde resultaat geeft). het is simpelweg een 'ezelsbruggetje' om makkelijker te rekenen. We hanteren een 9-talligstelsel. Het is alleen onduidelijk zonder 0. Kijk maar:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,1
Het lijkt me duidelijk dat de laatste 1 een andere waarde heeft dan de eerste 1. De laatste 1 heeft namelijk de waarde 10. Het is min of meer een plaatsje naar links opgeschoven in de weergave. Dat is uiteraard moeilijk te zien zo en daarom geven we aan dat er geen getal rechts van de laatste 1 bestaat met een 0. We schrijven dus 10. De romeinen bijvoorbeeld hadden hier geen last van met hun X.
Anyway, wat vertegenwoordigd 0 dan? De afwezigheid van getallen. Afwezigheid van iets is pure potentie. Dat zou min of meer op je 3e idee neerkomen. Alles kan ontstaan uit die pure potentie.
Als we dan naar je 2e voorbeeld kijken volgt dat uit pure potentie gedeeld door pure potentie (of: de afwezigheid van alles en de afwezigheid van alles) alles (1 in jouw voorbeeld) kan gaan ontstaan.
Als we nu overnieuw naar je eerste voorbeeld gaan kijken zien we dat je eigenlijk iets heel anders aangeeft: 0 gedeeld door willekeurig wat nog steeds 0 is. Oftewel: absolute potentie gedeeld door een uiting van die absolute potentie (zie je 3e voorbeeld) is absolute potentie.
Dit wijst weer naar je 2e voorbeeld: 0/0=1. Absolute potentie is alles.
0=1
Grappig he?
Misschien heb je hier iet zo veel aan en moet je simpelweg lezen tot het moment waar ik over het romeinse getallenstelsen begon.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
~Sir Winston Churchill