Puzzel Puzzels
Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Zwart gat en oerknal

Mijn beste denkers,

Al een paar jaar loop ik met de gedachten over de herkomst materie en oorzaak oerknal. Ik ben geen natuurkundige, dus cijfers e.d. kan ik niet geven, slecht een theorie.

Zoals u weet zou de oerknal het begin zijn geweest van ons universum, later kwam het licht, de vorming van sterren, planeten etc.

Vanwaar komt de materie oerknal vandaan? Mijn theorie is dat het zwarte gat een oorzaak zou kunnen zijn tot het onstaan materie oerknal. Want alles wordt in een zwart gat opgezogen, maar waar gat al die opgezogen materie naar toe. Ik denk dat aan het uiteinde van zo'n zwart gat al die opgeslokte materie eruit komt. Die materie kan mogerlijkerwijs het antwoord zijn op de vraag vanwaar de materie oerknal vandaan komt. Door een interne reactie binnen die/dat materie kan een explosie zijn ontstaan.

Hoe denken julie erover.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

JV

Re: Zwart gat en oerknal

Tja, het is wel erg speculatief. En de volgende vraag is dan meteen waar kwam dat zwarte gat vandaan? Da's toch ook iets wat niet uit niets komt.

Voor zover bekend kan een zwart gat niet exploderen, dus ik denk dat je theorie niet opgaat. Het volgende artikel zegt er wat over

http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Rela...s/universe.html

Er bestaan wel theorien of zgn "white holes" het tegen overgestelde van een zwart gat. Object welke materie sproeien. Misschien is het heelal zo ontstaan.:

http://www.space.com/scienceastronomy/whit...ole_030917.html

http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae510.cfm
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Alexander Hartmans

[quote="JV"]Tja, het is wel erg speculatief. En de volgende vraag is dan meteen waar kwam dat zwarte gat vandaan? Da's toch ook iets wat niet uit niets komt.

Voor zover bekend kan een zwart gat niet exploderen, dus ik denk dat je theorie niet opgaat. Het volgende artikel zegt er wat over

Ik heb het hier ook niet dat een zwart gat exploideert, daarvoor zou de zwaarte kracht te sterk zijn. IK bedoel ermee te zeggen dat alles in een zwart gat komt ergens uit moet komen.

Er bestaan wel theorien of zgn "white holes" het tegen overgestelde van een zwart gat. Object welke materie sproeien. Misschien is het heelal zo ontstaan.:

Wellicht kan hier ook een oplossing betekenen, en of in combinatie van beide? Ik ga hier eens een kijkje nemen, alvast bedankt.
Anonymous

maar voor een zwart gat te beginnen heb je ongeloofelijk veel massa nodig

een zwart is nl dat je zoveel massa hebt dat ook het licht wordt aangetrokken door zwarte kracht waardoor wij zwart zien
Anonymous

Een klein schopje. De oplossing die ervoor zorgt dat iets als een zwart gat eindigt, is tijdsymmetrisch, en zo zijn ze ook op de oplossing "oerknal"gekomen. Waarom je dat wilt omdraaien is mij een klein raadsel.
De groene hond

Maar, een zwart gat heeft zo veel massa, dat het alles aantrekt, alle massa, maar licht heeft toch geen massa? hoe kan dat dan? :shock:
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
peterdevis

Maar, een zwart gat heeft zo veel massa, dat het alles aantrekt, alle massa, maar licht heeft toch geen massa? hoe kan dat dan?

Het is al in verschillende topics uitgelegd: Zwaartekracht werkt niet alleen in op massa maar ook op energie. En dat laatste bezit licht wel!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Alexander Hartmans

Maar, een zwart gat heeft zo veel massa, dat het alles aantrekt, alle massa, maar licht heeft toch geen massa? hoe kan dat dan?   :shock:

Wat ik denk dat als alle materie in een zwart gat wordt getrokken wordt ook het allerlkeinste uiteengereten, de zogenaamde spagettificatie (als ik het woord goed heb geschreven). Dus het licht verdwijnt ook. Maar waarom is zwart zwart?
peterdevis

Wat ik denk dat als alle materie in een zwart gat wordt getrokken wordt ook het allerlkeinste uiteengereten, de zogenaamde spagettificatie (als ik het woord goed heb geschreven). Dus het licht verdwijnt ook. Maar waarom is zwart zwart?

Wat jij denkt is onbelangrijk. Wel wat de theorie erover vertelt.

We moeten er niet over speculeren waarom licht door een zwart gat wordt aangetrokken. de theorie die het bestaan van zwarte gaten voorspeld beschrijft immers exact waarom het licht aangetrokken wordt tot een zwart gat.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Alexander Hartmans

Wat jij denkt is onbelangrijk. Wel wat de theorie erover vertelt.

We moeten er niet over speculeren waarom licht door een zwart gat wordt aangetrokken. de theorie die het bestaan van zwarte gaten voorspeld beschrijft immers exact waarom het licht aangetrokken wordt tot een zwart gat.
Ik acht dat wel als belangrijk, anders had ik deze topic niet geopend. En ik denk dat juist met het speculeren aanzeg geeft om die te onderzoeken. Trouwens, dat schiet mij nu eventje te binnen: Hoe weten kopsmologen eigen dat zwarte gaten zijn, zonder deze gezien te hebben. Metingen? Telescopen? Hoe kunnen ze dat nu zeker weten?

Verder verklaard niet wat zweart zwart is?
Elmo

En ik denk dat juist met het speculeren aanzeg geeft om die te onderzoeken.

Als je wil speculeren over hoe jij denkt dat de natuur in elkaar steekt, dan doe je dat maar in het Theorie Ontwikkel forum. Als je wil leren hoe de huidige theorieen zijn, dan kan je hier vragen stellen, maar dan verwachten wij ook dat je wat probeert te leren en niet steeds met je eigen ideeen (die nergens op gebaseerd zijn!) aankomt.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Leuke gast

Vanwaar komt de materie oerknal vandaan? Mijn theorie is dat het zwarte gat een oorzaak zou kunnen zijn tot het onstaan materie oerknal.
Dat zou betekenen dat dit zwarte gat alle materie en energie heeft moeten bezitten dat nu in ons universum aanwezig is. Inclusief alle materie en energie wat nu aanwezig is in alle zwarte gaten.

Dit lijkt me erg onwaarschijnlijk, anders hadden we ook vast andere Big-Bangs waargenomen aan onze hemel.

een belangrijkere vraag is: hoe onze structuur in het heelal is ontaan?

Dit kan niet enkel een gevollig zijn van willekeur.
Alexander Hartmans

[/quote]

Dat zou betekenen dat dit zwarte gat alle materie en energie heeft moeten bezitten dat nu in ons universum aanwezig is. Inclusief alle materie en energie wat nu aanwezig is in alle zwarte gaten.

Dit lijkt me erg onwaarschijnlijk, anders hadden we ook vast andere Big-Bangs waargenomen aan onze hemel.

Dat hoeft niet zo te zijn, want we (natuurkundige op dit gebied) weten totaal niet welke processen zich binnenin plaats vinden, laat staan wat er aan het uiteinde van zo'n zwart gat gebeurd. Vorig jaar stond een interessant stuk in het Algemeen Dagblad dat zwarte gaten toch lekken. Ik wil deze qwestie eventje aanhalen, dat niet alles wordt op gezogen. Ik zal binnenkort de exacte inhoud en datum vermelden.

een belangrijkere vraag is: hoe onze structuur in het heelal is ontaan?

Dit kan niet enkel een gevollig zijn van willekeur.[/quote]

Kun je dat uitleggen a.u.b.

Ik ben alleen bang, dat we niet achter kunnen komen, en dit komt door dat het te lang geleden is, gebrek aan kennis, want het ruimtetijdperk bestaat sinds 1957. Het zal wellicht nog jaren duren, voordat we enigsinds kunnen begrijpen wat zich heeft afgespeeld. Maar ik blijf er bij dat het zwarte gat en oerknal zeer veel met elkaar te maken heeft.

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

aapopfiets

Maar ik blijf er bij dat het zwarte gat en oerknal zeer veel met elkaar te maken heeft.
Er zijn meerdere zwarte gaten dan die in het centrum van ons sterrenstelsel :shock:

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!