Doorheen de eeuwen hebben de monotheïstische godsdiensten zich een geschiedenis van geweld van allerlei aard bijeen gevochten.
Telkens kan één gemeenschappelijk kenmerk worden vastgesteld: geweld in naam van 'de ene god'.
Dit geweld gaat onverminderd door, zowat overal ter wereld.
Als men ziet dat andere ideologieën worden afgerekend op de mate van hun gewelddadigheid en blinde haat tegen anderdenkenden, dan dient de vraag gesteld of men dezelfde maatstaf niet moet toepassen op de godsdiensten.
Waarom vervloeken wij het stalinistische communisme, het gruwelijk nazisme en niet de uitzinnige misdaden in naam van de godsdiensten. Daar maken wij plots het onderscheid tussen zogezegd fundamentalisme en de 'brave', onschuldige grote massa gelovigen.
Waarom maken wij dat onderscheid niet voor de plegers van de holocaust, voor de stalinistische terreur?
Waarom hebben wij in wetten vastgelegd wat wel en wat niet mag gezegd over de gruwelen van het nazisme, maar moeten we blijkbaar met de meeste omzichtigheid omgaan met gruwelen in zowel Zuid Amerika, als in het Midden Oosten of andere, ook Westerse landen.
Zelfs de vraag stellen is een niet ongevaarlijke onderneming....
Waarom?
Puzzels