Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
DePurpereWolf
Artikelen: 0

Hoe meet je de luchtvochtigheid

Ik heb een proef bedacht waarbij ik de luchtvochtigheidsgraad moet weten. Maar ik heb eigelijk geen idee hoe ik dat moet weten.

Weet iemand een instrument dat de luchtvochtigheidsgraad meet.

Ik weet dat het huisje van TikTak, met de twee poppetjes de luchtvochtigheid ook meet, dus erg ingewikkeld kan het niet zijn. Maar ik weet niet wat ;)

Wa is een makkelijke manier om lucht erg droog te krijgen? Iemand ideeen? :shock:
Elmo

Re: Hoe meet je de luchtvochtigheid

Ik heb een proef bedacht waarbij ik de luchtvochtigheidsgraad moet weten. Maar ik heb eigelijk geen idee hoe ik dat moet weten.
Je kan een hydrometer kopen bij een tuincentrum. Ze zijn niet zo duur.
Wa is een makkelijke manier om lucht erg droog te krijgen? Iemand ideeen?   :shock:
Temperatuur tot <0 oC brengen?
Anonymous

Je kan de relatieve luchtvochtigheid meten met een slinger psychrometer. Je meet hiermee met een natte en een droge thermometer het verschil tussen de omgevingstemperatuur (droog) en de mate van verdamping bij de natte. Verdampen kost warmte, dus geeft de natte een lagere temperatuur aan. Hoe droger de lucht> hoe groter de verdamping> hoe groter het verschil. Aan de hand van het verschil kun je in een tabel vrij nauwkeurig aflezen wat de (relatieve) luchtvochtigheid is. Je kan het apparaatje zelf maken, werkt prima.

Typ in Google "psychrometer" in en je vindt een hele hoop. Ook de benodigde tabel.
DePurpereWolf

Wa is een makkelijke manier om lucht erg droog te krijgen? Iemand ideeen?   :shock:

Temperatuur tot <0 oC brengen?

Temperatuur moet op ~20 graden blijven. ;)
Elmo

Als het een niet al te grote afgesloten ruimte is, kan je bijvoorbeeld droog N2 doorblazen...

Vacuum zuigen?

Chemisch drogen met CaCl?
Morgje

Ik ben een dikke leek op het vlak van chemie, maar voor wat ik mij der nog van herinner, kan je met een silicagel polaire groepen onttrekken en is water toch een polair molecule...

K ben alleszins geïnteresseerd of deze methode zou kunnen lukken, if somebody knows, let me know :wink:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.
Wouter_Masselink

in zekere mate zal dit lukken met sillicagel. alleen zal je nooit al het vocht eruithalen als je een grote ruimte hebt. als je een kleine ruimte hebt, dan zou dit in theorie moeten kunnen werken. (let op: in theorie)
"Meep meep meep." Beaker
panta_rhei

in zekere mate zal dit lukken met sillicagel. alleen zal je nooit al het vocht eruithalen als je een grote ruimte hebt. als je een kleine ruimte hebt, dan zou dit in theorie moeten kunnen werken. (let op: in theorie)
de diversiteit op de moleculaire verdeling van het oppervlak van de silica-gel heeft een dermate grove inwerking op de luchtvochtigheid dat deze niet genoeg vermogen heeft.

Een simpele berekning leert dat er ongeveer 100 kilogram silicagel nodig is om een m³ te ontvochtigen bij een vochtigheids graad van ongeveer 65% (normaal gesproken bij 25*C)

dit kan berekend worden door middel van de formule: S=³logT(x-f/c)

waarbij S de constante is van de silicagel, T de tijdsduur van inwerking, x de waarde in kilogram en f/c de luchtvochtigheid in duitse vochtigheidsgraden.

hopende je hiermee verder geholpen te hebben

Ed.
arjesara

http://www.uni-koblenz.de/~odsbcg/rhnebel/relative.htm

HJier in het duits een beschrijving.
DePurpereWolf

Ik heb op mn werk een klimaatkast tot mijn beschikking gekregen, in deze kast gebruiken ze voor het ontvochtige een koude plaat. Daar laten ze luchtlangs stromen. Als de plaat onder het dauwpunt is, wordt er water afgezet.

De lucht zal zelf ook wel wat afkoelen. De kast kan een Rel.luchtvochtigheid van 10% tot 98% behalen.

Hoe het precies wordt gemeten ben ik nog niet uit.
Anonymous

Het verschil tussen de droge temperatuur en de 'natte bol temperatuur', kan na aflezing in een tabel of na berekening de relatieve luchtvochtigheid geven. De relatieve luchtvochtigheid naar beneden halen tot minder dan 10% is een bijna nutteloze bezigheid, daar de meeste materialen en goederen de poreus zijn of die vocht absorberen een minimum vochtigheid hebben die zelden onder de 15% komt. Wanneer de luchtvochtigheid zo laag is gaat er ook minder corrosie plaatsgrijpen. Bij papier bv moet er een minimum aan vochtigheid aanwezig zijn in het papier om 'kraken' of 'scheuren' te vermijden tijden het productieproces.

Lucht drogen d.m.v. condesatie op koude vlakken is een zeer veel voorkomende techniek, die qua rendement op +10% a 15% relatieve vochtigheid begrenst is. De mens voelt deze luchtvochtigheid als "zeer droog" aan en zal vlug geneigt zijn om na enige tijd gaan te drinken.

Terug naar “Natuurkunde”