Puzzel Puzzels
hennep
Artikelen: 0

Cirkel bepalen met raakpunten op drie lijnen

Ik heb een practisch probleem waarvoor mijn theoretische kennis van de wiskunde na 30 jaar te ver is weggezakt.

De praktijk is een zaagmachine waarvan het draaipunt van het zaagblad niet bekend is. Als ik 3 stukken materiaal tegen een aanslag afzaag met de hoeken -45, 90 en +45 graden dan leidt ik door nauwkeurig meten van de lengtes de volgende 3 functies af:

X=0 (het systeem is geijkt op de y-as)

X=Y-10 (de zaagsnede van een 45 graden hoek naar rechts)

X=Y+16 (de zaagsnede van een 45 graden hoek naar links)

Wat ik wil weten is het middelpunt van een cirkel die op alle drie lijnen een raakpunt heeft. Wanneer ik in staat ben om het middelpunt van de cirkel nauwkeurig te bepalen dan kan ik de zaagafwijking zelf bepalen met goniometrische functies voor ieder ewillekeurige zaaghoek.

Uittekenen in een assenstelsel laat zien dat dit middelpunt in de buurt van Y=-3 en X-32.5 moet liggen.

De zaagmachine wordt door een computer aangestuurd en de lengteaansturing zal een correctie moeten ondergaan bij het instellen van de zaaghoek.

De praktijksituatie is echter nog iets ingewikkelder. De zaag kan verwisseld worden en de hardmetalen puntjes worden geslepen waardoor zaagdikte en draaipunt opnieuw veranderen. Een van de functies blijft hetzelfde X=0 omdat de rechte hoek steeds wordt geijkt bij veranderingen aan instellingen van de machine.

Wie durft de uitdaging aan en kan mij uitleggen hoe ik de functie van de cirkel kan bepalen?

groet,

Hennie Peters

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

hennep
Artikelen: 0

Re: Cirkel bepalen met raakpunten op drie lijnen

Afbeelding

Ik heb een poging gedaan om het op een andere manier op te lossen.

Mag ik stellen dat lijnstukken AB, BD en DE gelijk zijn van lengte? En ook AE, BC en CE?

In dat geval zou de straal AB+wortel(kwadraat(AB)+kwadraat(AB)) zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “(Lineaire) Algebra en Meetkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!