Wat is het nut van Frans en Duits op de middelbare school? (in nederland)
Heeft iemand hiervan later in zijn leven, buiten vakanties om, nog profeit van gehad?
Moderator: Rhiannon
Even over het off-topic/on-topic-lijkende:Terzijde, maar meer on-topic dan het lijkt:
Ik heb volgende week een groep vmbo-kaderjongens (toekomstige MBO-ers niveau 3-4) die examen natuurkunde moeten doen. Die gaan zonder uitzondering 2 van de tien punten kwijtraken omdat ze niet fatsoenlijk begrijpend lezen.
Dwz?argument 1: Als je in dit landje van ons, niet groter dan een overdreven park, even een serieuze dot gas geeft schiet je onvermijdelijk een of andere grens over.
Yay, om te zien dat parapluie in het Frans, paraplu in het Nederlands betekent, ben ik nu heel blij.argument 2: het leren van één taal versterkt je beheersing van een andere (ik weet niet of het je wel eens is opgevallen, maar vrijwel alle "moeilijkere" Engelse woorden komen op een of andere manier uit het Frans (1066, William the Conqueror), en ook het Nederlands is ermee doorspekt.

Het besteden van tijd in andere vakken, zou meer nut hebben dan in de talen die je op een later tijdstip ook nog kan leren.argument 3: niks mis met een beetje algemene ontwikkeling waaronder je dit ook zou kunnen scharen.
Laat ik dit opvatten als 1 van de vele uitzonderingen.argument 4: je weet maar nooit,
Wat is het nut van Frans en Duits op de middelbare school? (in nederland)
aardrijkskunde:1207 schreef:Tsja,
Wat is het het nut van aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde, fysica, biologie, lichamelijke opvoeding en een universitaire studie als je uiteindelijk gewoon havenarbeider bent?
Iemand die voor zijn beta-vakken glanzende voldoendes haalt maar ondanks ruime inzet over zijn talen blijft struikelen is een van die weinige mensen die in ons onderwijssysteem inderdaad een probleem hebben. Voor die uitzonderingen zijn er overigens ook nog wel maatwerkoplossingen te vinden met enige moeite, zoals een havo-diploma met VWO certificaten. Moeite met Duits en Frans als oorzaak voor onvoldoendes voor natuurkunde: dat lijkt me zo op het eerste gezicht te ver gezocht. Dan zit je simpelweg in het algemeen boven je niveau, dat lijkt me eerder een symptoom van gebrek aan algemene studievaardigheden. De bedoeling van het VWO is voor te bereiden op academische opleidingen, en daarvoor moet je wat meer en bredere vaardigheden meebrengen dan toevallig goed zijn in één vakgebiedje. In die zin is een breder vakkenpakket een fantastische sorteermachine. Een stapje terug doen is overgiens geen schande. Beter een goede havist dan een slechte vwo-er.Aangezien je hierbij geen andere vakken benadeelt.
Ach, een universitaire studie lijkt me niet noodzakelijk als je havenarbeider bent. Maar als je een schip moet lossen dat uit Montevideo komt is het wel aardig als je weet waar dat ongeveer ligt.1207 schreef:Tsja,
Wat is het het nut van aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde, fysica, biologie, lichamelijke opvoeding en een universitaire studie als je uiteindelijk gewoon havenarbeider bent?
iemand die wat van die vakken heeft opgestoken is minder geneigd om als een kip zonder kop achter de eerste de beste volksmenner aan te gaan rennen. Scheelt in deze wereld een pak ellende als we iedereen zover zouden kunnen krijgen.1207 schreef:Tsja,
Ik denk dat daar vaak het schoentje wringt: "Ik doe het niet graag, dus ik weiger er het nut van in te zien, en als het geen nut heeft, schaf het dan maar af." (Ik wil niemand hier woorden in de mond leggen, maar soms lijkt het dat dit zowat de redenering is - in elliptische vorm dan.)Frans vind ik een twijfelgeval, dat is gewoon een lastige taal.
Dit soort voorbeelden is zonder veel moeite tot aan de grond af te breken... Aardrijkskunde omvat heel wat meer dan alleen maar van buiten leren waar welk land of wat dan ook ongeveer ligt. En voor die dingen kan je gewoon een kaart ter hand nemen. Ik vind het enigszins twijfelachtig dat ik ooit nog eens mijn kennis (voor zo ver deze nog intact is of dat ooit zelfs maar geweest is) over verschillende gesteentenlagen uit verschillende tijdperken moet toepassen. Ging dit soort dingen leren dan ten koste van andere vakken? Ach neen. En trouwens, waar ik niet meteen nut in zie, kan voor iemand anders heel erg nuttig zijn.aardrijkskunde:
Je moet weten waar je werk is.
hoeveel zandkorrels bestaan er op aarde?
Alles wat je leert voegt weer wat toe aan je referentiekader. Daar hoef je niet zo neerbuigend over te doen, integendeel, zonder nieuwsgierigheid en verbazing geen wetenschap. Scholieren die zich vragen stellen over aantallen zandkorrels op aarde en zich een dag later afvragen waarom er op aarde eigenlijk zoveel verschillende talen worden gesproken, die mensen denken na. En die stuiten eerdaags op het antwoord op een vraag die de mensheid weer een stap vooruit helpt. Kortom, dat zijn academici in de dop.MaSma schreef:zo nou zeg, je hebt weer veel geleerd vandaag!
Succes met je carriere.
héhéMaSma schreef:aardrijkskunde:
Je moet weten waar je werk is.
geschiedenis:
misschien ligt er een mijn uit de 2e wereldoorlog.
wiskunde:
als je er 12km naartoe moet rijden en je hebt maar benzine voor 7km
Moet je wel tot de conclusie kunnen komen dat je voor 5km bezine tekort komt.
biologie: Als je gevraagt wordt om de haven alg-vrij te maken. Moet je natuurlijk niet het gras gaan maaien.
LO: als je nou voor die 5km stil komt te staan. Moet je natuurlijk wel hard kunnen rennen om op tijd te komen.
uni: dan zou je wel een beter beroep hebben gevonden.