Ik snap wat je bedoelt, maar het klopt toch niet helemaal wat je zegt. Je vergeet namelijk dat deze deeltjes geen puntdeeltjes zijn maar golven die zich dus 'overal' bevinden. Deze deeltjes/anti-deeltjes paren zijn zgn. virtuele deeltjes. Dat wil zeggen dat ze ook niet door een waarneming tot puntdeeltjes kunnen vervallen.
Ik wil niet offensief overkomen, maar ik ben het daar mee oneens.
Jij beweert dat ik vergat dat deeltjes geen puntdeeltjes zijn maar golven die zich dus 'overal' bevinden. (zie bovenstaande quote).
Wel, ik vergat helemaal niets. Jij beweert zelfs iets foutiefs. Ik beweer noch dat partikels deeltjes zijn, noch dat ze golven zijn; ze zijn het namelijk allebei. Een meerderheid van de theoriën rond quantummechanica is gebaseerd rond de vreemdheid die wetenschappers het golf-deeltje-dualisme noemen. Een partikel gedraagt zich dus zowel als golf, én als deeltje. Bijgevolg was mijn beschrijving van een partikel als deeltje niet fout, maar jouw bewering dat partikels geen deeltjes maar enkel golven zijn, wel fout.
Nogmaals, ik wil niet offensief overkomen, enkel wijzen op iemands fouten, we zijn hier om bij te leren. Ook ik maak (véél) fouten, en wordt dagelijks gecorrigeerd.
Dus, om even te herhalen, quantummechanica draait om wat wij zien als iets onmogelijks, namelijk het dualisme van een deeltje. Deze onmogelijkheid is echter slechts schijn, quantummechanica toont aan dat er dus wel degelijk een dualisme over de partikels heerst. Dit fenomeen zorgt ervoor dat partikels zich soms als deeltje en soms als golf gaan gedragen.
Dus, om terug helemaal on-topic te komen, wat bevindt zich tussen de partikels, tussen bijvoorbeeld de nuclei en de elektronen?
Ik geloof nog steeds dat zich daar vacuum bevindt (weliswaar met energieuitwisselingen, zoals eerder besproken). Zo toont bv. ook Rutherfords goudfolie experiment aan dat de ruimte binnenin het atoom behoorlijk 'leeg' is.
Nu beweer jij dat zich in die ruimte de golffunties van deeltjes bevindt, correct?
Wel, zoals je weet hebben partikels geen preciese gedefinieerde locatie (tenzij we hun momentum niet weten -> Onzekerheidsprincipe v. Heisenberg) en de kans dat ze aanwezig zullen zijn op een bepaalde locatie wordt beschreven door hun golffunctie.
Deze golffunctie zal zich inderdaad in deze 'lege ruimte' bevinden, maar vult deze ruimte niet. Er zijn wel zeker enkele specifieke partikels die zich tussen de nuclei en de elektronen bevinden, maar deze 'vullen' de 'gehele' ruimte niet.
Dit leidt me tot de conclusie dat het essentieel nog steeds een vacuüm is. Maar natuurlijk kan ik het bij het verkeerde eind hebben.
Denis