Ik lees: "Bij gedachten i.v.m. de toekomst heb je geen voorspelling, maar een sjabloon voor hetgeen nog komen gaat." En: "Bij die gedachten hoort dan een bepaalde psychische hoedanigheid." Waarin zit het verschil tussen "voorspelling" en "sjabloon voor wat nog komen gaat" en over welke psychische hoedanigheid heb je het?
Het verschil tussen voorspelling en sjabloon voor wat nog komen gaat is dat wanneer je zegt: "voorspelling" je al uit gaat van een betekenis en bij een "sjabloon voor wat nog komen gaat" je niet perse een voorspelling hoeft te erkennen, het kan best zijn (ik neem mezelf) dat je al je denken als betekenisloos ziet en gewoon herkend dat het het gevoel is dat een betekenis geeft aan de approximaties die je doet, bovendien zijn de approximaties die iemand maakt ook niet filosofisch zinvol, immers dat is hetzelfde als het ervanuitgaan dat een waaromvraag een antwoord moet geven, waarom zou er een antwoord zijn? Waarom niet vragen: "Wat krijg ik indien ik een stapje dieper graaf?".
Wellicht helpt het volgende (ordenen van mijn eigen (allicht onorthodoxe?) impressies):
1. De mentale hoedanigheid van de mens is dat het een gevoel heeft bij een actie bij een gedachte.
2. Vele mensen maken vele impressies rondom een gedachte.
3. Mensen praten in het algemeen niet over de impressies maar over de woorden bij dergelijke impressies.
Stukje uit mijn eigen filosofische opusje:
4a Intentie is alles wat tot een inzicht zal leiden (
4a1(intern zichtbaar)intuitie/gevoel/visual/etc,
4a2 (intern latent) gevoelsmatige obstructie zodat cohereren van gedachten onmogelijk is (te confronterend),
4a3(extern) suggestie/charme/discourse))
Verder gaande
4b. Extensie, hetgeen dat na de intentie gebeurt (voor analyse niet relevant)
4. Voorspellingen zijn ondertussen bij velen intenties omdat ze niet betwijfelt worden.
5. Een intentie dat van voorspelling uitgaat neemt een gevoel met zich mee.
6. Wat is het gevoel en waarom zijn de extensies alleen voorspellingen?
Diepte analyse:
7. Voorspellingen zijn louter mentale hoedanigheden qua extensie maar de intentie kan verschillend zijn (niet benoemd).
8. De extensie dmv voorspelling is niets anders dan een verbeelding.
9. Een verbeelding dat het woord: "voorspelling" draagt nadat je het vraagt wat iemand gedaan heeft zal vaak leiden tot gezamelijk sociaal resonerende geesten.
10. Gezamelijke resonantie is het niet toelaten van vertwijfeling en is de sociale conditie namelijk niet de zaak bij de lurven pakken maar er omheen lullen door niet analytisch maar associatief te zijn.
11. Verbeeldingen deel je maar behoren in context geplaatst te worden.
12. Zonder inschatting van waar een voorspelling to zal leiden en zonder het aan te kunnen wijzen waarom je er gebruik van maakt binnen je argumentatie ben je een uitvoerende in plaats van een denkend persoon.
13. Het individu dat iets ervaart en dat als voorspelling labelt (achteraf! of met de extensie die als intentie zal werken ("laten we voorspellen" en daarna echt voorspellen)) zal niks in de buitenwereld beinvloeden buiten de voorspelling om, behalve de creatie van gedachten. De gedachten kunnen op papier gezet worden en anderen kunnen de symbolen lezen, maar symbolen kunnen niet voorspellen ze kunnen alleen gebruikt worden als instrumenten.
Ik houd het even hierbij want het kan zijn dat dit to furore zal leiden of dat men het er niet mee eens is. In kleine verzamelingen van stapjes denken dus.