Dag allemaal. Ik ben geen wetenschapper, heb ruim 25 jaar geleden VWO examen Natuurkunde met goed gevolg afgelegd, that's it. Ik heb wel belangstelling voor veel natuurkundige dingen, maar kom er te weinig aan toe.
Mijn vraag is de volgende:
Stel, je hebt een draaiend vliegwiel, voor het gemak even met een constante rotatiesnelheid, dus zonder weerstand en zo. Zo'n vliegwiel verzet zich tegen "kantelen", toch? Op dat principe is een gyroscoop gebaseerd.
Nu pak je de assen van dit vliegwiel stevig vast, en je kantelt het vliegwiel (bijvoorbeeld) 90 graden, overigens zonder "toe te staan" dat het vliegwiel kantelt in een andere richting dan dat jij bedoelt. (Je kunt je ook een constructie voorstellen met een vliegwiel in een "frame", waarbij het frame weer in een as loodrecht op de vliegwielas gemonteerd is, zodat je maar in één vlak kunt kantelen. Uh... volgens mij omschrijf ik nu het voorwiel van een fiets...)
Om die kanteling uit te voeren moet je een weerstand overwinnen. Of, misschien beter gezegd: gedurende een bepaalde "arm" een kracht uitoefenen, dus, als ik me goed herinner: arbeid verrichten.
Mijn vraag is: Waar is die energie gebleven? Je verricht arbeid om het zaakje te kantelen, als je klaar bent heb je nog steeds hetzelfde vliegwiel met dezelfde rotatie etc, alleen 90 graden gekanteld.
Is er misschien wel iets veranderd? Veranderd de rotatiesnelheid van het vliegwiel soms?
Ik heb er maanden over gepiekerd, heel het internet afgezocht, en ik kom er niet uit.
Het lijkt waarschijnlijk dat ik ergens een denkfout maak, maar zelf kan ik die fout niet vinden.
Ik zie uit naar reacties!
Jan
Puzzels