Hans,
Allereerst zou ik het waarderen als je een korte toelichting geeft bij het plaatsen van een link. Nu is het zo dat wij er maar vanuit moeten gaan dat het zó interessant is dat we het moeten lezen, terwijl we eigenlijk geen idee hebben wat er te vinden is en wie de bron is. Iets meer info vooraf vergezeld van je eigen visie is zeer welkom (je doet dit overigens vaker, vandaar dit expliciete verzoek).
Nu heb ik wel de moeite genomen om je links te bekijken. Dossier X betekent voor mij per definitie een muisbeweging naar het rode kruisje rechtsboven in het scherm. "Grenswetenschap" ofwel non-wetenschap hoort hier niet thuis.
De Alex foundation vind ik ook twijfelachtig. Dr. Pepperberg trekt erg kort-door-de-bocht conclusies zonder ze degelijk te onderbouwen (althans, niet op de pagina's jij ons voorschotelt). Bovendien komt het op mij ook erg over als geldklopperij. Die bron gaat bij mij ook de prullenbak in.
Dat mov-bestand kan ik hier niet afspelen. Ik heb geen quicktime en zonder een heel overtuigend verhaal waarom ik de moeite zou moeten doen dat te installeren en de video te bekijken ben ik dat niet van plan.