1 van 1

berekening van rotatie bij een wiel

Geplaatst: di 01 mar 2005, 20:28
door Anonymous
Dag mensen

Ik ben bezig met het animeren van een 3d model van een jeep.

Ik verplaats het model op de Z as (over tijd T) , over een bepaalde afstand, deze afstand is echter niet belangrijk.

Dan heb ik een wiel dat een bepaald aantal rotaties moet maken over welke afstand Z ook mag zijn.

Volgens mij is 1 rotatie gelijk aan Z/T x de omtrek ( 2 pi x R ( straal).

Versimpelt : als Z 1 is dan moet ik dat gewoon de met omtrek vermenigvuldigen.

Maar volgens mij roteert die dan te langzaam :s

Kan iemand dat bevestigen?

Thanks

Re: berekening van rotatie bij een wiel

Geplaatst: di 01 mar 2005, 20:48
door Vortex29
Aantal rotaties = Z/(2πR)

Draaisnelheid = Z/T

Re: berekening van rotatie bij een wiel

Geplaatst: wo 02 mar 2005, 21:21
door Babbitt
Vortex heeft gelijk...

moet wel aan toegevoegd worden dat de draaisnelheid die Vortex geeft in m/s is. Dat is de draaisnelheid aan de buitenkant van het wiel. Normaal gesproken wordt draaisnelheid (rotatiesnelheid) gegeven in rad/s en dan is de juiste vergelijking:

omega = Z/(T.r)

met r de straal van het wiel