Jona444 schreef:Uit het subforum biologie las ik een interessant onderwerp. Er is namelijk net een topic geopend over overbevolking. Overbevolking komt (ondermeer) tot stand door een sterke technologische vooruitgang in de medische wereld. Beter dan ooit kunnen wij mensen genezen van allerhande ziekten. Mensen in ontwikkelingslanden krijgen voldoende hulp van de westerse landen.
Deze overbevolking heeft zijn nadelen. Het is niet bevorderend voor het milieu dat er zoveel mensen bijkomen. Huizen worden duurder. Vergrijzing. De evolutietheorie van darwin (de wet van de sterksten) wordt volledig genegeerd door de zwakken te helpen en te genezen. Om nog maar een paar nadelen op te sommen.
Wat mij nu dwars zit, is het feit dat het verschil tussen goed en kwaad hier zeer onduidelijk is.
Stel nu dat wij de mensen in ontwikkelingslanden en de zieken niet meer helpen, dan doen wij er juist goed gaan omdat bovengesomde nadelen dan niet meer van toepassing zullen zijn. Maar het is juist slecht om onze medemens niet te helpen, en zeker omdat wij de middelen en de technologie ervoor hebben.
Ziet u de paradox?
Zoals E.Desart al zei, valt het zeer te betwisten of de derde wereld inderdaad voldoende hulp krijgt. Ik denk eigenlijk dat dat niet zo is.
Ik heb ook moeite met je punten i.v.m. de evolutietheorie. "De wet van de sterkste" lijkt me niet de beste samenvatting van de evolutietheorie. Vele dieren zijn sterker dan de mens, passen sneller aan, etc. De mens staat waar hij staat net door technologische vooruitgang. Wie zou de "sterkste" bij ons zijn? Niet de best aangepaste, de slimste, de fysiek krachtigste, maar degene die de meeste druk kan uitoefenen, de facto dus degenen met het meeste kapitaal.
Evolutie is ook geen doel, het is een beschrijving van hoe soorten tot stand komen. Als je er een doel van maakt kom je terecht in een sociaal-Darwinistisch discours, dat tot vreselijke, onmenselijke toestanden kan leiden (en dat zál doen).
Maar overbevolking stelt ons wel degelijk voor problemen. Het lijkt mij dat het milieu het meest te lijden heeft. Maar ik denk dat dat voor een groot deel te maken heeft met hoe we omgaan met onze omgeving. Als we dat op een duurzame manier doen, kan de Aarde misschien nog wel een stuk meer mensen aan (bepaalde wetenschappers gaan hier ook vanuit).
Zolang niet vaststaat dat geen andere oplossingen meer mogelijk zijn, kunnen we niet tot de door jou genoemde maatregelen overgaan. Deze maatregel stelt ons simpelweg voor te veel problemen.
De derde wereld heeft onze hulp nodig. Het westen heeft zich zeer lang verrijkt ten koste van de ontwikkelingslanden. Ook wat het milieu betreft, heeft de derde wereld meer te lijden, terwijl zij voor de minste vervuiling zorgen. Hoe maak je dan het sommetje?
Ook zieken niet meer helpen is een gevaarlijk idee. Je zal altijd op een punt komen dat je moet bepalen wie dan nog in leven mag blijven en wie niet. Hier bestaan geen criteria voor. Criteria die elders valide zijn, maken dus veel kans hier misbruikt te worden. Ik hoef je niet te vertellen dat de gevolgen niet alleen desastreus zullen zijn, maar ook tegen elk idee van menselijkheid zoals wij dat kennen, in zullen gaan.