Beste TD,
Hierbij mijn suggestie voor om het stuk "verschllende noemers" te vervangen. Door de indeling iets aan te passen is het evenlang als de oorspronkelijke tekst. Ik heb het netjes in een word-file maar die is helaas te groot om mee te sturen. Ik zal de tekst aan mijn leerling voorleggen en haar vragen waar de knelpunten zitten.
3b) Gelijknamig maken.
Als we breuken met verschillende noemers willen optellen, moeten we eerst de noemers gelijk maken. Als voorbeeld nemen we 1/2 + 1/3:
- breuk
- (3.31 KiB) 2948 keer gedownload
Door de taart in 6 stukken te delen krijg je: 1/2 + 1/3 = 3/6 + 2/6 = 5/6.
Een geschikte noemer is een gemeenschappelijk veelvoud van de twee noemers. Het simpelst vind je die door de twee noemers te vermenigvuldigen. Hierboven: 2x3 = 6.
Om de noemers gelijk te maken werden de twee helften (van linker taart hierboven) elk in 3 stukken verdeeld. Het aantal stukken (de noemer) werd daardoor drie keer zo groot. Maar het aantal grijze stukken (de teller) ook.
Regel: een breuk blijft gelijk als je teller en noemer met hetzelfde getal (maar niet 0) vermenigvuldigt.
Voorbeelden [gewoon wat er al was]
Soms kun je een gunstiger keus maken voor de gemeenschappelijke noemer. Je zoekt het kleinste gemene veelvoud (kgv). Als je bij voorbeeld 1/4 en 1/6 wilt optellen kun 12 als noemer gebruiken.