Misschien is de hype wat te groot geweest, maar sowieso is dit onderzoek niet voor niets geweest. Al was het maar voor een aantal resultaten die het heeft opgeleverd voor de zuivere wiskunde (op aanvraag wil ik wel eens uitpluizen wat precies die resultaten zijn). Bovendien vraag je eigenlijk naar een mening. Zoals gezegd zijn er heel veel mensen, betere fysici dan ik, wiens oordeel over snaartheorie een stuk positiever is. Als via snaartheorie tot een oplossing wordt gekomen, zal dat een prachtig stukje fysicageschiedenis zijn. Wie weet geeft LHC de nodige boost wel.
Een andere methode, loop quantum gravity, wordt
hier beschreven (dit is een zeer toegankelijke bespreking, een echte aanrader). Er wordt overgegaan op nieuwe variabelen voor de canonische kwantisatie, de zgn. Ashtekar variabelen. Geen grote unificatie, geen Kaluza-Klein, enkel wat we op logische grond eisen van onze fysische wetten: dat we AR kunnen kwantiseren. Ook hier is niet alles rozengeur en maneschijn (ik heb dat
hier al eens uitgewerkt), en is er discussie over verschillende resultaten.