Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Jona444
Artikelen: 0
Berichten: 1.409
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 15:18

Kogels in de lucht

Hallo,

Ik vraag mij al een tijdje het volgende af:

Vaak zie je op televisie, nogal schietgrage rebellen en dergelijke met hun geweer in de lucht schieten. Soms zijn het er tientallen die met machinegeweren recht in de lucht schieten. Dit is toch gevaarlijk? Als die kogel vanop grote hoogte en snelheid de grond weer raakt, dan moeten er toch slachtoffers vallen? Daar praat men niet over. Weet er soms iemand waarom dit (al dan niet) voorkomt?

PS: aan de moderators: ik was aan het twijfelen of dit niet in het fysica subforum thuishoort, gelieve mij te excuseren als dit bericht fout staat.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Kogels in de lucht

Voor zover ik weet is het inderdaad gevaarlijk. In arabische landen wordt wel eens in de lucht geschoten met machinegeweren om de feestvreugde te uiten, en die kogels komen inderdaad ook weer naar beneden. Bedenk wel dat ze niet zo hard naar beneden komen als ze uit het geweer kwamen, luchtwrijving is een factor. Maar ook met een eindsnelheid van pakweg 200 km/h komt zoiets best hard aan. Geraakt worden is dan niet altijd dodelijk, maar soms wel - die berichten halen de media hier niet, maar daar soms wel en er zijn zelfs campagnes waarin mensen gevraagd wordt niet in de lucht te schieten met bijv de jaarwisseling.
Victory through technology
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Kogels in de lucht

Volgens mij is de terminale snelheid van een kogel hoger dan 200 km/h. Verder zat ik mij te bedenken of dit niet ooit bij Mythbusters is getest?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Gebruikersavatar
Jona444
Artikelen: 0
Berichten: 1.409
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 15:18

Re: Kogels in de lucht

Zo een kogel zal dan ook niet met de punt naar beneden vallen neem ik aan. Aangezien de zwaartekracht werkt in het middelpunt van het lichaam.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Sjakko
Artikelen: 0
Berichten: 1.007
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 21:40

Re: Kogels in de lucht

Zo een kogel zal dan ook niet met de punt naar beneden vallen neem ik aan. Aangezien de zwaartekracht werkt in het middelpunt van het lichaam.
Ik denk dat hij juist wel met de punt naar beneden zal vallen. Ik heb nog nooit gehoord dat een kogel na een tijdje gaat draaien waardoor hij dwars komt te vliegen. Ze zorgen er bij het ontwerp van de kogel wel voor dat wanneer de kogel een beetje "van zijn lijn afwijkt" de resultante van de wrijvingskracht áchter het zwaartepunt aangrijpt, zodat de kogel weer met de neus in de wind vliegt. Het maakt volgens mij verder niet uit of de kogel verticaal naar beneden komt of horizontaal vliegt. De traagheid werkt effectief ook in het zwaartepunt.
Gebruikersavatar
jhnbk
Artikelen: 0
Berichten: 6.905
Lid geworden op: za 16 dec 2006, 09:10

Re: Kogels in de lucht

In Jongen&Wetenschap staat dat dit niet gevaarlijk is.

- de kogel komt op zijn hoogste punt niet naar beneden maar zou dwarrelen

- luchtweerstand

- ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Gebruikersavatar
nabob
Artikelen: 0
Berichten: 470
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 21:02

Re: Kogels in de lucht

Ik denk dat hij juist wel met de punt naar beneden zal vallen. Ik heb nog nooit gehoord dat een kogel na een tijdje gaat draaien waardoor hij dwars komt te vliegen.
Moderne vuurwapens hebben doorgaans een getrokken loop waarmee de kogel tijdens het verlaten van het wapen een draaiing meekrijgt om zijn lengteas. Een kogel zal dan tijdens een normale vlucht ook niet snel gaan dwarrelen. Echter, wanneer er recht omhoog geschoten zou worden zal de snelheid op een gegeven moment nihil zijn. Het is, althans voor mij, goed voorstelbaar dat in de vrije val terug naar aarde de kogel inderdaad zal gaan dwarrelen. Aan de andere kant, een bom horizontaal afgeworpen en zonder eigen voortstuwing, valt -zoals het hoort- mooi met z'n snoetje naar beneden.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Kogels in de lucht

Hoe een kogel precies terugvalt durf ik niet te zeggen, al klinkt het best plausibel dat dat in de orientatie is met de minste luchtweerstand. De terminale snelheid zal uiteraard ook afhangen van het kalliber, grote kogels komen met grotere snelheid terug.

Ik geloof trouwens dat de draaing die een vuurwapen meegeeft voornamelijk als nut heeft afwijkingen in het vluchtpad als gevolg van asymetrie van de kogel te compenseren. Uiteraard helpt het ook om te voorkomen dat een kogel gaat dwarrelen, maar het zou me verbazen als niet draaiende kogels dat daadwerkelijk doen.
Victory through technology
Hari
Artikelen: 0
Berichten: 474
Lid geworden op: do 20 dec 2007, 14:04

Re: Kogels in de lucht

Een kogel dat afgeschoten word zit tegen het 'dwarrelen' aan. Door de draaiingen in de loop word dit tegen gegeaan. Maar het 'tegen dwarrelen' aan zitten doen ze expres. Op het moment dat een kogel het lichaam raakt willen we dat het zoveel mogelijk schade aan brengt. Dus de patroon gaat dan draaiend en tollend door het lichaam, dit om zo veel mogelijk schade toe te brangen.

Een 5.56mm kogel heeft een maximale dracht van 3100 meter (uit mijn hoofd dus er mag aan getwijfeld worden) de laatste 300 meter ofzo dan vliegt tie niet meer netjes maar dan gaat tie al tollen, dit omdat de kogel onvoldoende draait en onvoldoende snelheid heeft. (hij zal ook niets meer doden)

Een kogel (dus alleen de punt die uit de patroon vliegt, patroon is de huls met kruit en kogel) is bijna een balletje, het is een kort cilindervormig ding met een konische punt. Je kunt je voorstellen dat dit snel uit balans is.

Er is dus gezocht naar een combinatie van rechte lijn en bijna onbalans)

Een bom is uiteraard anders ontworpen: hij is lang en hoofd een zware ondekant heeft vinnen boven, dit alles om er voor te zorgen dat hij netjes zijn baan volgt.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]
Gebruikersavatar
Raspoetin
Artikelen: 0
Berichten: 3.507
Lid geworden op: wo 28 sep 2005, 15:46

Re: Kogels in de lucht

Verder zat ik mij te bedenken of dit niet ooit bij Mythbusters is getest?


Klopt. Spoiler, dus seleceer tekst om te lezen:
Spoiler: [+]
Kogels die kaarsrecht omhoog worden geschoten, zijn ook wanneer ze terug naar de Aarde vallen dodelijk. Uitkomst: Busted , Plausible, en Confirmed. Een uiterst opmerkelijke uitkomst. Indien een kogel inderdaad kaarsrecht omhoog word geschoten, en kaarsrecht naar beneden valt, is hij niet dodelijk. Dit gebeurt echter maar zelden. Vaker komt het voor dat een kogel die de lucht in vliegt in een boog terugvalt naar de grond. In dat geval is hij wel dodelijk. Er zijn gevallen bekend van mensen die werden verwond of gedood door een kogel die uit de lucht kwam vallen.


http://nl.wikipedia.org/wiki/MythBusters_%...ullets_Fired_Up
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Gebruikersavatar
Jona444
Artikelen: 0
Berichten: 1.409
Lid geworden op: wo 27 dec 2006, 15:18

Re: Kogels in de lucht

Bedankt voor de antwoorden.
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Hari
Artikelen: 0
Berichten: 474
Lid geworden op: do 20 dec 2007, 14:04

Re: Kogels in de lucht

De terminale snelheid zal uiteraard ook afhangen van het kalliber, grote kogels komen met grotere snelheid terug.
Weet je dat wel zeker?

Soortelijk gewicht en luchtweerstand enz. Volgens mij zal de snelheid plus minus gelijk zijn.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Kogels in de lucht

De luchtweerstand is proportioneel met de oppervlakte van de 'voorkant' van het geen je door de lucht beweegt, en bij terminale snelheid levert die een gelijke kracht op met de zwaartekracht die eraan trekt. De zwaartekracht is proportioneel met de massa, en bij een stuk metaal dus gewoon met de inhoud. Grote voorwerpen vallen dus sneller.

Mocht je eraan twijfelen, gooi eens een lucifer en een vuren haardblok van een balkon :D
Victory through technology
Hari
Artikelen: 0
Berichten: 474
Lid geworden op: do 20 dec 2007, 14:04

Re: Kogels in de lucht

Mocht je eraan twijfelen, gooi eens een lucifer en een vuren haardblok van een balkon :D
Duh

En nu met 5.56mm, 7.62mm, .50"? (want daar hadden we het over toch?) Ik snap dat een bom 'iets' sneller valt.

We gooien 1 kilo lood naar benden van je balkon en nu 10 kilo (beiden met konische punt en met het gewicht en 'vooroppervlakte' gelijke verhoudingen). En nu maken we 1 kilo lood vast aan de 10 kilo lood. (alles er vanuit gaant dat de punt het eerst valt.

Wat valt het snelst?
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.260
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Kogels in de lucht

Die vallen ongeveer even snel omdat geen van beide vanaf een balkon de terminale snelheid zal bereiken. Zou je gelijkvormige stukken lood van 1 en 10 kilo uit een 747 op kruishoogte gooien, dan twijfel ik er niet aan dat de 10 kilo eerder beneden is.

Maar of het met kogels gemakkelijk praktisch te testen is weet ik niet - vanaf de 10e verdieping oid halen ze bij lange na de terminale snelheid niet en denk ik dat het verschil zo groot niet zal zijn. Nu woon ik zelf op de 15e, dus als je een kogel van ieder kaliber hebt mag je ze gerust naar beneden gooien - ik gok erop dat er zeker een hoorbaar verschil tussen de landingsmomenten zal zitten.
Victory through technology

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!