Wie wel eens gelezen heeft in de bijbel over Nebukadnezar, zal vast ook wel het verhaal gelezen hebben over Daniël in de vurige oven, samen met 2 anderen. Of je het verhaal nu gelooft of niet, dat doet er niet toe. Maar feit is wat mijn interesse wekt is hoe heet moet het daar in die over geweest zijn? Zijn er naslagwerken over waarin iemand erover filosofeerd, zoals er ook over de hemel en hel wordt gefilosofeerd?
Een detail wat mij ook opvalt is het feit dat keizer Nebukadnezar het bevel gaf om de oven 7 keer heter op te stoken, en ik vraag me af hoe kan dat.
Stel dat een groot vuur een temperatuur heeft van zo'n 1200*C dat is 1473K, dat is al behoorlijk heet.
Goed nu letterlijk 7 keer heter, dan betekent dat het dan 1473 x 7=10311K, wat overeen komt met een temperatuur van 10038*C, dus meer dan 10000 graden!! Dat is 4000graden heter dan het oppervlak van de zon. Mijns inzien is als die oven letterlijk zo heet zou zijn dat die oven helemaal niet zou kunnen bestaan, de wanden zouden gewoon smelten en verdampen door die extreme hitte.
En hoe wil je een dergelijke temperatuur bereiken met de (primitieve) methoden van vroeger, toen termen als elektrische vlambogen, plasmabogen nog niet bestonden en laat staan niet eens gemaakt konden worden in die tijd?
Met de techniek van tegenwoordig is dat niet zo'n probleem om dergelijke temperaturen op te wekken, maar in de tijd van vroeger, van pak weg 4000 of 5000 jaar geleden denk ik dat zoiets onmogelijk was.
Ook staat er bij geschreven dat de mensen die de oven bedienden er niet bij konden komen, want die verbranden gewoon. Dat lijkt me nogal logisch met zo'n hitte, maar ik geloof nooit dat het vuur meer dan 10000 graden is geweest, 2000graden zou ik wel willen geloven, maar goed. Ik ben geen filosoof, vandaar deze vraag.
Puzzels