Telegraaf, d.d. 26 maart 2005, pagina 1:
AMSTERDAM, zaterdag. Het merendeel van de jongere generaties in Nederland gelooft stellig dat er leven is na de dood.
Dit blijkt uit een enquete van het TV programma IKON Live in samenwerking met onderzoekbureau Motivaction. Voor het onderzoek werden 978 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot 40 jaar ondervraagd over de betekenis van Pasen en over hun visie op een leven na de dood. Onder de deelnemers waren 341 Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen. Een meerderheidd van 59% van de ondergevraagden gelooft in enige vorm van wederopstanding van Jezus: zo'n 35% gelooft dat hij symbolisch voortleeft, 22% geloofd dat hij werkelijk uit de dood is verrezen en 2% gelooft dat hij niet is gekruisigd, maar wel naar de hemel is opgestegen.
WEERZIEN:
Van de autochtone Nederlanders zegt 54% te geloven in een leven na de dood tegen 70% van de allochtonen. Een kwart heeft geen idee wat hem te wachten staat en een op de vijf heeft helemaal niets met het hiernamaals. Zo'n 38% gelooft in een warm weerzien met familie en vrienden.
Opvallen bij dit artikel wordt niet gerept over godsdienstachtergrond.
Opvallend is te noemen dat men Turken en Marokkanen noemen bij dit onderzoek, aangezien hier moslims bedoeld worden. Dan worden Surinamers en Antillianen genoemd, vaak zijn zijn dit Christenen, hindoes.
Ik acht dit onderzoek zeker niet geloofwaardig, zeker als men een aantal noemt, 978 personen, als nu het NIPO of DE Hond dit onderzoek zou doen, kan het geloofwaardiger overkomen, volgens mij was de IKON, relieus getint, dan verklaart het onderzoek om goede cijfers in de publiciteit te brengen om godsdienst en relieuze opvattingen eens vers leven in te blazen. Jammer genoeg dat, en begrijpelijk bij zo'n onderzoek, de bewijsvoering over leven na de dood.
Procentueel zijn heden minder jongeren dan 20 a 30 jaar geleden, dus die getallen kunnen kloppen, maar afgezien dat.
Is er overtuigend bewijs, behalve de relieuze fabels, dus wetenschappelijk feiten hierover? Waar mij het omgaat om logische bewijzen.
Puzzels