En als je niet weet wat ik bedoel met "idealen uit de verlichting" dan zou ik me nog maar eens wat meer of verder verdiepen in de herkomst van de vrijmetselarij waar je ook nog eens zelf lid van bent.
Tuh, tuh, nou niet gelijk hoog van de toren blazen. Mijn vragen suggereren niet dat ik niet zou weten wat 'onze' idealen zijn. Maar jij suggereert het allemaal precies te weten. Het zijn wel min of meer de idealen die uit die tijd stammen, maar ik zie ze niet echt terug in onze huidige samenleving zoals jij suggereert. Daarom mijn vragen wat
volgens jou dan die idealen zijn. Je mag gerust van me aannemen dat ik heel wat boeken over vrijmetselarij
en zijn herkomst heb gelezen. Daar komt bij dat één van onze broeders (helaas recentelijk overleden) jaren eindredacteur is geweest van een stichting (ritus en tempelbouw) die als enige doel heeft de historie en authenticiteit van de vrijmetselarij te onderzoeken en waarborgen. Dat is een uitermate betrouwbare bron van informatie. Deze man, de stichting (waar ik regelmatig uitgaven van krijg), plus een aantal respectabele boeken hebben mij meer dan voldoende inzicht gegeven in de achtergronden van de vrijmetselarij. Ik zou graag van jou horen wat je precies denkt over die idealen en wat de vrijmetselarij doet/voorstelt.
Ok, maar het ging over de herkomst, en daar heeft wat jullie NU doen dan niet veel meer mee te maken dan als je het mij vraagt....
Dat is dus een verkeerd uitgangspunt. De vrijmetselarij is geen specifiek conservatief genootschap, maar wel een traditioneel genootschap. De grondwaarden en het streven van de metselaren is onveranderd door de loop der eeuwen. Nog sterker, de gebruiken, teksten en uitgevoerde ritualen zijn overal ter wereld hetzelfde. En niet alleen maar hetzelfde, maar sterk overeenkomstig met riten en uitgangspunten die teruggaan tot de oude egyptenaren.
Waarmee ik dus niet zeg dat we daar onze wortels hebben...
Het is nog wel degelijk een geheim genootschap in die zin dat wat we daar precies doen, de riten en gedachtenwisselingen, niet voor niet-ingewijden beschikbaar is.
het is toch allang geen geheim genootschap meer die er een serieuze wereldverbeterende agenda op nahoudt of wel?
Normaal gesproken post ik nu: "Waarom denk je dat?". Maar om je voor te zijn wil best wel gelijk vertellen dat dat dus nog steeds het geval is. Het streven
is een betere wereld. En hoe cliche, die begint bij jezelf. Daar begint dus ook de vrijmetselarij. Een hobbyclubje is niet de meest vleiende term en ik zou zelf ook de voorkeur geven aan een andere titel, maar als dat de naam is waar je je goed bij voelt vind ik dat prima. Het is een vrij serieuze club mensen (niet overal en niet allemaal) die een oprechte poging doet antwoorden te vinden op vragen die meer filosofisch van aard zijn. Boeken als de 'Galaxy to the highway' zijn boeken die een beetje de manier van denken aangeven. Het antwoord is 42... Veel tussen de regels, beetje humor en een open mind voor onwaarschijnlijke dingen. De grot van plato is nog een mooi voorbeeld hoe er binnen de metselarij 'gewerkt' wordt.
Maar nogmaals, van metselaar tot metselaar verschillen de ideeen en opvattingen over wat vrijmetselarij is, wat het zou moeten zijn en waar de wortels liggen. Maar mede dat is iets wat me aantrekt, de vrijheid.