Ik kan niet zo meteen een definitie geven, dus ik hoop dat jullie er iets aan hebben als ik gewoon enkele puntjes van kritiek geef. Eerst algemeen: volgens mij zal de definitie van "informatie" verschillen naar gelang de context. Een geünificeerde definitie zal dus weinig of juist te breed toepasbaar zijn. In de algemene omgang zal het woord vanzelf geïnterpreteerd worden, voor wetenschappelijke discussie zal specifieke operationalisatie nodig zijn. In de specifieke definities zie ik volgende problemen:
qrnlk schreef:Als je langs een berg zand loopt, neem je dan elk afzonderlijk zandkorreltje waar? Aan welke eigenschappen zou een berg zand moeten voldoen, als je er een uur later weer langs loopt door jouw herkend te worden als dezelfde berg zand? De plaats van elk deeltje maakt niet uit, zolang de algemene vorm en het volume gelijk is beschouw je het als een berg zand. Elke berg zand lijkt op elke andere berg zand.
Laten we zeggen dat onze hersenen een (abstracte) kopie maken van onze omgeving. We nemen dus informatie met ons mee over onze omgeving. Hoe specifieker we letten op details en deze onthouden hoe meer informatie we uit een berg zand kunnen halen hoe beter we de ene berg van de andere kunnen onderscheiden. Zolang de berg zand voldoet aan de informatie die we er over hebben is het dezelfde berg zand.
Definitie: Informatie is het verschil waarmee je het ene van het andere kunt te onderscheiden.
Informatie is daarmee een relatief begrip: Het maken van een kopie voegt geen informatie toe aan het universum omdat als je de ene kopie gezien hebt de volgende je niets nieuws verteld.
Informatie is schaal afhankelijk: In zekere zin bestaat informatie pas als er een kopie is. Zonder kopie kan het door iets heel anders vervangen worden. En zelfs zodra je een kopie hebt kunnen de details veranderen zolang het maar globaal overeenkomt met de informatie die je er wel over hebt. Hoe gedetailleerder je kopie hoe minder vrijheidsgraden er zijn. [QM implicaties?]
Wellicht kunnen jullie een betere definitie bedenken?
Gelijkenis en aantallen kunnen ook informatief zijn. Verder ontbreekt hier het aspect "codering", maar deze is contextafhankelijk en moeilijk in een definitie te gieten. Is gecodeerde informatie trouwens informatie, of is het gedecodeerde (de boodschap) de informatie?
In het voorbeeld van de berg zand gaat het over relevantie. Is het nodig de berg zand van die ernaast te onderscheiden? Heb je een idee van wat een berg is, en wat zand is? Opnieuw steekt "codering" de kop op. Alles kan informatief zijn.
thermo1945 schreef:Met algemene informatie kan ik NIETS.
Mijn definitie: mijn informatie is alles wat in mijn hersenen opgeslagen zit.
Dat is niet per se bruikbare of beschikbare info.
Beschikbare info maakt herkenning mogelijk.
Zodra ik een externe infobron raadpleeg, wordt een deel van die info mijn info. Dat is gefilterd kopiëren.
Jouw informatie is niet alle informatie, zo blijkt uit je voorbeeld. Gezien qrnlk's vraagstelling, is je definitie dan ook ontoereikend, omdat ze niets zegt over de aard van informatie.
collegavanerik schreef:Informatie toevoegen is sorteren, soms levert sorteren energie op, kristallistatie bijvoorbeeld. maar meestal kost het energie.
De informatie in de genen is het directe gevolg van sortering door natuurlijke selectie, met de zon als energiebron.
Is sortering niet eerder een manipulatie die je uitvoert op informatie?