Puzzel Puzzels
Suis
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 07 mei 2004, 19:07

Donoren

Ik heb een donor formulier vandaag thuis gekregen,

nou weet ik niet of ik het wel moet doen.

Van de ene kant denk ik, ik zou het zelf ook fijn vinden.

Maar van de andere kant, je steld de dood alleen maar uit.

Is het niets om alleen de jongeren een donor orgaan te geven,

maar waar leg je dan de grens van jong en oud?

En iemand geen nieuw organen geven waarbij ze versleten zijn

maar alleen als ze een ziekte/afwijking hebben zodat ze toch nog goed kunnen leven. Maar is er wel een verschil tussen versleten een afwijking.

Vroeg of laat functioneren je organen toch niet goed meer, dus is

het dan ouderdom of een afwijking?

Veel vragen, heeft iemand hier een mening over,

of zou iemand mij misschien wat vooruit kunnen helpen met

wat goede ideeen.

B.v.d.

Ben

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Gebruikersavatar
Hallo1979
Artikelen: 0
Berichten: 1.171
Lid geworden op: wo 30 jul 2003, 12:45

Re: Donoren

ik redeneer anders: als ik dood ben, dan heb ik niets meer aan mijn organen . Dus waarom zou ik ze niet geven aan anderen. als je andere levens eer mee kan verrijken!
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Suis
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 07 mei 2004, 19:07

Re: Donoren

Maar dan denk ik meteen

je stelt de dood alleen maar uit.

Als iemand van 80 mijn hart past en iemand van 5 met

nog een heel leven voor zich, wil ik niet dat die van 80

mijn hart krijgt.

En iemand waarbij de leeftijd gelijk is en bij de een zijn

haar organen versleten en die andere heeft een ongeluk

gehad/of een afwijking komt naar voren toe.

Wil ik dat mijn hart naar degene gaat met de afwijking ongeluk.

Maar wanneer weet je of iets ouderdom is, of een afwijking?
Gebruikersavatar
Mrtn
Artikelen: 0
Berichten: 4.220
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 19:46

Re: Donoren

Ik ken de procedure niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat het kind van 5 een grotere prioriteit heeft dan iemand van 80.

Waar de grens ligt.. no idea.

Toen ik 18 werd heb ik ingevuld dat ik de beslissing over wilde laten aan mijn nabestaanden. Nu ben ik 21 en vind ik dat niet meer de goede beslissing.. vooral omdat mijn ouders er waarschijnlijk niet op zitten te wachten om dat te beslissen als ik ben overleden (waar ik overigens niet op hoop).

Vorige week heb ik mijn keuze dus herzien: ik doneer nu alles.. ik heb het toch niet meer nodig.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Gebruikersavatar
Lady
Artikelen: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: do 27 jan 2005, 12:07

Re: Donoren

:shock: Het nare aan het systeem is nog steeds dat de nabestaanden

Het laatste woord hebben. Of ze nu voor of tegen zijn met dat wat jezelf wilt.

Ik vind daar iets van volksverlakkerij in zitten.

Na alle overwegingen van jezelf... tm. officieel behandtekend....tm. geregistreerd als zodanig. Als een mens overlijd... vragen ze het aan de nabestaanden wat er mee moet... mee mag... Zijn die tegen...met dat wat jij wilde er mee... dan gaat het niet door; als de eerste graads familie er tegen is!

Of eerst net zo dacht als jij... maar als het er echt op aan komt... toch nee zeggen.

Nou daar ben ik op tegen... dat het systeem nog steeds zo in elkaar zit!

Gr.v. Lady :?:
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers
Gebruikersavatar
Bean
Artikelen: 0
Berichten: 504
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 20:17

Re: Donoren

Suis schreef:Als iemand van 80 mijn hart past en iemand van 5 met

nog een heel leven voor zich, wil ik niet dat die van 80

mijn hart krijgt.


Dit zou ik ook liever hebben, maar als dat je afweging is tussen wel en niet doen, kun je zeggen dat je het beter aan iemand van 80 geeft die het nog een paar jaar gebruikt. Dan dat het verrot in de grond, of gecremeerd wordt.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
Syd
Artikelen: 0
Berichten: 1.107
Lid geworden op: ma 08 dec 2003, 11:40

Re: Donoren

bean schreef:
Suis schreef:Als iemand van 80 mijn hart past en iemand van 5 met nog een heel leven voor zich, wil ik niet dat die van 80

mijn hart krijgt.


Dit zou ik ook liever hebben, maar als dat je afweging is tussen wel en niet doen, kun je zeggen dat je het beter aan iemand van 80 geeft die het nog een paar jaar gebruikt. Dan dat het verrot in de grond, of gecremeerd wordt.


Ik heb hierdoor ook getwijfeld of ik mijn organen wel zou doneren. Het punt is natuurlijk wel dat je er zelf niets meer aan hebt, en het zou een beetje subjectief zijn eisen te gaan stellen aan ontvangers van je donoren: "ik wil alleen donor zijn als mijn organen naar ..... (vul maar in) gaan."

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!