Zo, deze gelegenheid wil ik even aanpakken om het verschijnsel van opslag van persoonlijke gegevens in zijn algemeenheid te bespreken...
Om bij het begin te beginnen: wanneer persoonsinformatie op een chip terecht komt zie ik gelijk het risico dat meer informatie dan alleen je naam wordt opgeslagen in de chip (zoals sofinummer). Dat brengt je op de vraag wie inzicht zou moeten hebben in die gegevens.
In Belgie schijnen ze hier best ver mee te zijn. Zo is het de overheid (ik meen zelfs per wet) verboden informatie aan een burger te vragen die al op andere wijze gevonden kan worden.
Met andere woorden: je moet op een formulier aangeven wie je bent (door bijv. naam en geboortedatum), maar vragen om een inkomen mag de overheid niet. Dat kan zij immers al bij de belastingdienst opvragen.
Verder kunnen ook medische gegevens van iedere persoon vast worden gelegd, zodat men bij opname in een ziekenhuis altijd over zo volledig mogelijke informatie beschikt.
Nu is het natuurlijk weer de vraag: wie krijgt inzicht in wat. Een ziekenhuis heeft dus wel inzicht in medische gegevens, niet in financiele zaken. Voor de belastingdienst is dat weer net andersom.
De belastingdienst heeft echter weer geen directe toegang tot informatie over betalingsverkeer van personen. Wel mag zij deze informatie anoniem verkrijgen. Zo kunnen patronen worden ontdekt op basis waarvan men een tot dan toe anoniem persoon kunnen verdenken van fraude. Bij de rechter zal echter een verzoek moeten worden ingediend om de identiteit van deze persoon te mogen achterhalen.
Wie inzicht heeft in welke informatie wordt (als ik het goed heb) beheerd door de Dienst Administratieve Vereenvoudiging (DAV):
http://sav.fgov.be/nl/ Deze staat onder directe verantwoordelijkheid van een minister.
Over deze zaken heb ik al menigmaal met mensen gediscussieerd. Velen zijn tegen deze aanpak: wie controleert immers de controleurs? Als ergens een fout zit ligt plots alle persoonsinformatie op straat. Men pleit dan wel eens voor geen centrale opslag op een server, maar op iets dat de persoon zelf bij zich heeft, zodat deze zelf kan uitmaken wie wat krijgt.
Dit lijkt mij echter een ondoenlijke zaak. Een individu kan een instantie niet zeggen: je mag alleen dat en dat stukje van mijn chip lezen. En voor ieder onderwerp een aparte chip is ook niet praktisch. Je komt dan eigenlijk vanzelf op een situatie zoals deze nu in Belgie te vinden is.
Het lijkt mij in ieder geval heerlijk: de belastingdienst kan mij toch gewoon een formulier opsturen waarin ze me vertellen wat er over mij bekend is, en als ik op- of aanmerkingen heb dat ik dat maar moet laten weten. Dat is pas makkelijker maken!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic