Puzzel Puzzels
Sign
Artikelen: 0

Uiteindelijk doel bewustzijn/besef

Uiteindelijk doel bewustzijn/besef

De eerste stap zal zijn hoofdtransplantatie, dit zal na het jaar 2050 de normaalste zaak zijn, waarbij een gezond hoofd op een gezond lichaam wordt geplaatst.

Waarna de logische stap volgt, een hoofd op een robot plaatsen, waardoor de computer/robot wordt aangestuurd door het bewustzijn/besef van de mens, en de mens profiteert van de toevoeging van opslag capaciteit/programma`s/mogelijkheden van de computer.

De laatste stap heeft grote gevolgen voor de mens en het universum, het bewustzijn/besef van de mens opslaan, downloaden, transporteren, naar een andere computer/robot. Dan zal de mens instaat zijn het bewustzijn/besef van jou en mij te transporteren /’tijdreizen’ naar een andere computer/robot ergens op aarde, of naar een ruimte station die een onderzoek reis uitvoert in het universum, of naar de maankolonie. Dan heeft de mens geen lichtsnelheid en enorme hoeveelheid energie meer nodig om lichtjaren af te leggen, er is weinig energie voor nodig om het bewustzijn/besef te transporteren/downloaden naar een gewenste plek, ontvangen door een computerrobot, waarna het bewustzijn/besef zich in het nieuwe ‘lichaam’ manifesteert. Het bewustzijn/besef van een persoon kan zich binnen seconden/minuten, verplaatsen naar een ander opslaglichaam/computer/robot/ontvangstlichaam.

Als de mens de aarde en zichzelf niet vernietigd, zal de laatste stap bepalend zijn, hoe de mens het universum gaat verkennen en begrijpen, bewustzijn/besef geeft ons die mogelijkheid, niet het fysieke lichaam maar het bewustzijn/besef brengt de mens verder, dit gebeurd nu al, alleen moet je dit willen begrijpen en inzien.

Gr. Sign

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Rogier.V

Re: Uiteindelijk doel bewustzijn/besef

Allereerst, wat zie je precies als bewustzijn/besef?

Bijvoorbeeld, bedoel je alles wat een mens 'weet?'. Alles wat er in het langetermijngeheugen zit opgeslagen?

Het bewustzijn is naar mijn mening een samenvatting die de hersenen zelf maken van alle waarnemingen en processen die er gedaan worden. Hier kunnen dingen in weggelaten worden, of juist dingen bij bedacht. Dit bewustzijn is dus ook gewoon een hersenactiviteit.

Als je alleen dit bewustzijn gaat weghalen (bijvoorbeeld het hersengebiedje dat dit bewustzijn oproept) heb je hier natuurlijk weinig aan.

Maar ik denk dat je iets anders met bewustzijn bedoeld, zoiets als de 'ziel' of 'geest'?

Iets meer toelichting hierover graag.

Verder is het misschien in de toekomst mogelijk om bepaalde processen die in de hersengebieden gebeuren te koppelen aan robots. Ik denk dat dit in 2050 nog niet mogelijk is, maar dit was misschien gewoon een voorbeeld jaar.

Daarbij heb je het over transporteren en tijdreizen, wat nog verre van mogelijk is, als het al mogelijk kan zijn.

Misschien iets meer 'wetenschappelijke onderbouwing' als dit mogelijk is, niet alleen maar kreten als: "Dan heeft de mens geen lichtsnelheid en enorme hoeveelheid energie meer nodig om lichtjaren af te leggen, er is weinig energie voor nodig om het bewustzijn/besef te transporteren/downloaden naar een gewenste plek". Dat zijn meer constateringen die nergens op baseren.

Het is misschien een beetje kritisch wat ik allemaal zeg, maar dat is ook wel nodig bij theorieontwikkeling :D .
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Sign

Allereerst kritisch zijn is terecht over dit onderwerp, gewoon omdat er nog veel onduidelijk is over het bewustzijn/besef. Volgens de wetenschap is het bewustzijn/besef een proces, en daar ben ik het niet mee eens, het bewustzijn/besef stuurt juist een proces aan, en slaat naar mijn mening ook informatie op, bewustzijn/besef ontstaat/groeit in de hersens, en maakt gebruik van hersens weefsel om dit tot stand te brengen. Bewustzijn/besef is op zichzelf staande materie, alleen heeft het een cocon nodig om in te groeien, en dit is het fysieke lichaam van de mens.(ik verwoord mijn mening in topic ..waar ligt het besef van leven ..jona 444) Ik weet dit klinkt allemaal onwerkelijk, maar in de toekomst zal er meer bekend worden over het bewustzijn/besef, en dan zullen de wetenschappers niet meer zo krampachtig vast houden aan de theorie dat het bewustzijn een proces is.

Kritiek vindt op zijn plaats over dit onderwerp, want ik begrijp dat het voor de meeste niet gewone kost is, en nog vast zitten aan vaste patronen die je kan terug vinden in de literatuur.

Het zal voor velen dan ook belachelijk zijn wat ik schrijf, maar dat vonden ze ook van Da Vinci of Jules Verne, ik ben overtuigd van mijn theorie.

Alleen anders denken brengt ons verder over de materie het bewustzijn/besef.

Gr. Sign
Rogier.V

Ik vind het minder prettig dat je meent dat iedereen die het niet eens is met je theorie 'nog verlicht moet worden', of 'minder krampachtig vasthoud aan de bestaande ideeën'.

Ik overweeg zeker om goed over je ideeën na te denken, als ze goed beargumenteerd zijn.
Volgens de wetenschap is het bewustzijn/besef een proces, en daar ben ik het niet mee eens, het bewustzijn/besef stuurt juist een proces aan, en slaat naar mijn mening ook informatie op, bewustzijn/besef ontstaat/groeit in de hersens, en maakt gebruik van hersens weefsel om dit tot stand te brengen.
In 1985 deed de Amerikaanse onderzoeker Benjamin Libet voor het eerst het experiment met de vuist en gestrekte vingers. Proefpersonen werd gevraad hun rechterhand veertig keer open en dicht te vouwen, terwijl ze naar een snel roterende wijzer keken. Ze mochten zelf weten wanneer ze dit deden.

Met een elektrode op het hoofd van de mensen, registreerde Libet de RP (readiness potential). Dit houd in, dat een kleine trage verandering van de elektrische spanning is, die elke keer voorkomt vlak voordat we een beweging in zetten.

Wat bleek: het moment waarop de proefpersonen besloten om hun vingers te strekken kwam gemiddeld 350 milliseconde na de RP. Het bewustzijn is dus minimaal een derde seconde trager dan de feitelijke bewegingen!

Nog een voorbeeld: Heb jij wel eens gehad dat je met de fiets richting een druk kruispunt reed? Je bent er met je gedachte niet bij, en ziet zo een aanstormende vrachtwagen niet. Toch kom je door te remmen vlak voor de vrachtwagen tot stilstand. Heb jij 'bedacht' dat je nu ging remmen? Heeft jouw bewustzijn voor jou gekozen: 'Je moet nu remmen'? Nee, deze beslissing is totaal buiten het bewustzijn om genomen, en later besefte je pas dat je geremd hebt.

Jouw bewering dat het bewustzijn dingen aanstuurd, is dus niet mogelijk. Het bewustzijn is eerder een samenvatting van dingen die je doet. Het bewustzijn zorgt er voor dat jij jezelf beschouwt als een denkend individu, een individu die dingen denkt en meemaakt. Het bewustzijn zorgt er voor dat jij bijvoorbeeld over je eigen gevoelens kan praten tegen andere mensen (het heeft dus een sociale rol).

Maar het bewustzijn is nog altijd een hersenproces: die samenvattingen worden gemaakt in de hersenen.

Verder is het al bekend dat er hersengebieden zijn die de verschillende soorten geheugen opslaan, waaronder langetermijn geheugen. Het bewustzijn heeft hier dus niks mee te maken.

Het bewustzijn zorgt ervoor dat we denken dat we alles zelf beslissen, maar eigenlijk is het dus gewoon een samenvatting, een passieve gebeurtenis, die 'kijkt' naar wat de hersenen voor ons beslissen en doen.
Sign

Voor Rogier V, hoe wordt volgens jouw informatie opgeslagen in de hersens, en dan gaat het nu even niet over waar het wordt opgeslagen, maar hoe. Wordt het aangebracht aan hersens weefsel of opgeslagen in hersens weefsel, of op een andere manier, kan jij dat mij vertellen en uitleggen Rogier V.

Gr. Sign
Sign

Nog een reactie op jouw schrijven boven:

Dit heb ik in een andere topic al verwoord,

Ik ben van mening dat het bewustzijn/besef geen proces is maar opzichzelfstaande materie.

Het bewustzijn/besef zorgt dat er een proces wordt uitgevoerd.

Vergelijk het met een computer, de harde schijf is het geheugen/opslag gebied, zolang er niets wordt ingevoerd (het proces) middels het toetsenbord, zal de harde schijf niets opslaan. (als de mens zich niet bewust is, geen beseft heeft, zal niets worden opgeslagen in het geheugen gebied)

De computer heeft geen bewustzijn geen besef van zichzelf en zijn omgeving, het is het bewustzijn/besef van de mens die middels het toetsenbord de harde schijf / opslag bediend. (het is het bewustzijn/besef van de mens die de hersens bediend).

Het is het bewustzijn/besef dat de hersens aanstuurt en niet andersom. Nu zullen velen zeggen zonder hersens geen bewustzijn, en dit is correct. Het bewustzijn/besef wordt geboren/ontstaat als opzichzelfstaande materie in de hersens. Als het bewustzijn/besef materie zich verder heeft ontwikkeld (kind / volwassenen), maakt het optimaal gebruik van hersenweefsel om zijn omgeving waar te nemen om het bewustzijn/besef nog verder te ontwikkelen, totdat het fysieke lichaam zijn taak heeft volbracht.

Nogmaals, zonder hersens geen bewustzijn/besef, en deze stelling is correct, maar zonder ei geen kip, zonder vrouw geen kind, zonder heelal geen aarde.

Het bewustzijn/besef ontstaat in de hersens en is opzichzelfstaande materie, net als een kip ontstaat in een ei, het kind in de vrouw, de aarde binnen het heelal.

Gr.Sign
EvilBro

Het bewustzijn/besef ontstaat in de hersens en is opzichzelfstaande materie, net als een kip ontstaat in een ei, het kind in de vrouw, de aarde binnen het heelal.
Om deze thread levend te houden (m.a.w. ik doe hem dicht als hij niet aan het volgende gaat voldoen) moet deze thread ook daadwerkelijk iets met wetenschap te maken gaan hebben. Je zult dus met onderbouwing van je uitspraken moeten komen.
Sign

Dan sluit je de topic, de toekomst zal uitwijzen waar het gelijk ligt, ik kan het nog niet volledig verwoorden, ben het eens met je stelling dat het nog niet wetenschappelijk te onderbouwen valt, met de nadruk op nog niet.

Gr. Sign
Rogier.V

Sign schreef:Nog een reactie op jouw schrijven boven:

Dit heb ik in een andere topic al verwoord,

Ik ben van mening dat het bewustzijn/besef geen proces is maar opzichzelfstaande materie.

Het bewustzijn/besef zorgt dat er een proces wordt uitgevoerd.
Heb je uberhaupt gelezen wat ik hierboven geschreven heb? Ik heb juist met voorbeelden het tegenoverstelde bewezen.

Verder zeg je weer 'opzichzelfstaande materie', zonder hierbij te zeggen hoe je dat dan voor je ziet (als een hersengebied?)
Vergelijk het met een computer, de harde schijf is het geheugen/opslag gebied, zolang er niets wordt ingevoerd (het proces) middels het toetsenbord, zal de harde schijf niets opslaan. (als de mens zich niet bewust is, geen beseft heeft, zal niets worden opgeslagen in het geheugen gebied)

De computer heeft geen bewustzijn geen besef van zichzelf en zijn omgeving, het is het bewustzijn/besef van de mens die middels het toetsenbord de harde schijf / opslag bediend. (het is het bewustzijn/besef van de mens die de hersens bediend).
Zou je dit kunnen toelichten? Hoezo moet je een bewustzijn hebben die dingen voor je doet, als er hersengebieden zijn die dit voor je doen? De informatie van de verschillende centra in de hersenen wordt opgeslagen, ik snap niet waarom je hierbij een bewustzijn nodig zou hebben. Ik verwijs (weer) naar de voorbeelden in mijn vorige post: je (andere) hersengebieden zijn je bewustzijn voor. Je bewustzijn of besef is slechts een samenvatting, van alles wat er gebeurd in je hersenen.

Iets meer wetenschappelijke onderbouwing is op zijn plaats denk ik.
iamcj

Het bewustzijn is mijn ogen niets meer, dan een gevolg van een bepaalde mate van intelligentie.

Computers zullen derhalve ook ooit bewust van zichzelf worden en afhankelijk van de omgeving een karakter kunnen ontwikkelen.

Ik denk dat, als iemand de tijd zou nemen om een computer "op te voeden" als een kind en het programma de mogelijkheid heeft om eigen functies te schrijven, een zekere mate van bewustzijn nu al mogelijk is.

De computer van nu is nog maar een baby, stroom eten en resultaten uitpoepen en af en toe en beetje lachen.

Ik denk dat we bijzondere tijden tegemoed gaan.
Sign

Wat is volgens mij het bewustzijn/besef, het zegt het eigenlijk al, je bewust zijn van jezelf en besef hebben van je bewustzijn en de omgeving waarin we ons begeven. Vanaf het moment dat een kind bewust is van zichzelf en besef heeft van zijn omgeving, dan pas zal het kind ervaringen gaan opslaan in het geheugen gebied, en het bewustzijn/besef zich verder ontwikkelen, dit is het groeien van het bewustzijn/besef.

Bovenstaande schrijvers noemen het bewustzijn/besef een proces, daar ben ik het niet mee eens. Het proces van het bovenstaande is de verwerking van de gebeurtenissen / belevingen / ervaringen, het opslaan van de gegevens is het proces. Maar om al de ervaringen op te slaan is eerst bewustzijn/besef nodig, ook voor het oproepen van herinneringen uit het geheugen gebied is bewustzijn/besef nodig. Het bewustzijn/besef zorgt dat je alleen die gegevens ophaalt die relevant zijn op dat moment. Door dat het bewustzijn/besef de hersens aanstuurt kan je de dagelijkse handelingen verrichten vanaf het moment dat in de morgen de wekker gaat en je beseft dat je eruit moet, en de nodige gerichte handelingen moet verrichten om de dag goed aan te vangen. Als je niet bewust bent van jezelf en geen besef van je bewustzijn, zal je niet begrijpen waarvoor de wekker dient.

Dan nog het verschil tussen kunstmatige intelligentie of kunstmatige bewustzijn / besef zoals een bovenstaande schrijver verwoord ofwel dat van een computer / robot. Bewustzijn/besef is op zichzelf staande materie, ik zal dit duidelijk maken met een voorbeeld; Als we de toekomstige computer/robot middels infuus een drug toedienen heeft dit geen effect op zijn functioneren, hij zal nog exact de computer programma`s optimaal uitvoeren, maar hij zal wel aangeven dat er een vloeibare materie X zijn metalen delen beschadigen. De computer/robot heeft dus geen bewustzijn/besef, maar zal elke situatie herkenen en hier op anticiperen, omdat er nu eenmaal programma`s zijn ingebracht waar de computer op kan terug vallen, het hangt er dus vanaf hoeveel informatie/kennis de mens invoerdt. U weet wat er gebeurt als we een drug bij de mens toedienen, dit hoef ik niet uit te leggen. Omdat bij de mens de stroomstootjes die geproduceerd worden door het zenuw gestel in de hersens wordt omgezet in een chemische materie, en dit door de drug bij de mens wordt verstoord, heeft de drug invloed op het bewustzijn/besef.

De computer / robot van de toekomst heeft geen hersens waarbij het signaal wordt omgezet in een chemische materie, maar zijn slechts soldeerpunten aangemaakt door de mens of door de computer / robot zelf, waarin informatie ligt opgeslagen. Nu ik in een andere topic heb aangeven dat het menselijk bewustzijn/besef zich bevindt in de chemische materie van de hersens, zal de computer / robot van de toekomst geen bewustzijn/besef hebben, en het bewustzijn/besef van de mens nodig hebben om volgende stappen te maken op de evolutie ladder.

Nog even dit, het bewustzijn/besef is je geest of de ziel.

Gr. Sign
iamcj

De chemische processen in de hersenen betreffen volgens mij ook niet anders dan signalen.

Wie zegt dat de computer van de toekomst geen biologische componenten zal hebben?

Ik zie het "bewustzijn" als een doorontwikkeld instinct.

Hoe dommer de mens hoe minder bewust hij van zijn eigen acties is.

Een kind heeft op een bepaald moment zoveel kennis en ervaringen verzameld dat hij bewust van zijn eigen acties begint te worden.

Een kind slaat al ervaringen en kennis op voordat hij bewust van zichzelf, anders kan hij nooit bewust van zichtzelf worden.

Als een kind de eerste keer de weg oversteekt en er komt een auto aan, wordt hij door zijn ouders gewaarschuwd. De hersenen slaan dit op. Als het kind niet luistert en bijna wordt overreden, zal het kind dit opslaan als een trauma en in het vervolg bang zijn voor oversteken. Pas als dit wordt gecompeseerd door voldoende ervaringen waaruit bijkt dat je veilig kunt oversteken zal de angst afnemen. --> Bewustwording.

Bewustzijn en besef heeft in mijn ogen dus geen doel, maar is een gevolg van ontwikkling van de hersenen.

Maar ja, ik geloof dan ook niet in iets als een ziel of geest.

Een vis is niet bewust van zichzelf, een dolfijn/olifant/aap wel. Een scheidslijn is er volgens mij niet, hoe intelligenter hoe meer bewust het mens of dier van zichzelf is.
Sign

Aan iamcj,

We hebben het niet over de hoogte van het IQ, dat is niet relevant in deze. De bovenstaande schrijver geeft aan dat het bewustzijn een door ontwikkeld instinct is, alle dieren bezitten een instinct, inclusief de mens, maar het is alleen de mens die een volgende stap heeft genomen. Het instinct is ons meegeven middels het DNA, dat zorgt voor overleven en voortplanting, ik noem dit instinct lichamelijke bewustzijn. Wat de mens onderscheid van de overige dieren is besef van het bewustzijn, ik noem dit geestelijke bewustzijn, en ontstaat vanaf het vertrekpunt van besef, en wordt niet meegeven middels het DNA, en is of beter gezegd zorgt voor het IK gevoel. Het IK gevoel is dat je bewust bent van jezelf en beseft dat je er bent. Het IK gevoel zegt alles over het besef van het bewustzijn, en niets over de hoogte van je IQ. De meeste dieren hebben geen IK gevoel.

Als het bewustzijn/besef geen doel heeft waren we nu nog primaten en wisten we niet dat we bestaan, in het universum/dimensie waarin we ons begeven. Maar dat weten we nu juist wel door het bewustzijn/besef, en zal ons nog verder brengen, dat staat vast.

Als een kind voor het eerst de weg oversteekt, maar dit kind is zich niet bewust van zichzelf en heeft geen besef, kan dit kind tot in eeuwigheid worden gewaarschuwd door zijn ouders, maar het kind zal dit dan nooit en te nimmer opslaan in zijn geheugen gebied, en zal elke keer weer als hij oversteekt, bijna overreden worden door een auto.

Gr. Sign
iamcj

Het "bewustzijn" van een kind zal zich moeten ontwikkelen, dit kost tijd. Als je een kind in opsluit en alleen maar eten geeft zal het dan ooit bewust van zichzelf worden? Ik denk van niet. Kijk naar kinderen die zijn opgevoed door wolven, die denken dat ze een wolf zijn en gedragen zich als een wolf en zijn zich niet eens bewust dat ze anders zijn dan de andere wolven.

Pas is nog een onderzoek gedaan, dat als mensen een fout maken, dit 30 seconden van te voren al te registeren is in de hersenen. Het bewustzijn is dus nog verder te ontwikkelen.

Ik blijf erbij dat bewustzijn een gevolg is van en misschien en een relatie met de mate van intelligentie heeft.

Dat de ontwikkeling van de intelligentie van de mens een doel heeft en daarmee ook het bewustzijn als onderdeel daarvan, nl overleven, daar kan ik me in vinden.

ads

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Canon PIXMA TS3750i - All-In-One Inkjetprinter - Zwart

Bekijk product

Sign

Iamcj,

Deze keer geef je twee goede voorbeelden aan; het kind dat is groot gebracht door wolven of honden, en een kind dat in een kelder is opgesloten.

Ik zeg dat het bewustzijn/besef wordt geboren in de hersens en staat op zichzelf, daarna is het mogelijk om gegevens op te slaan in het geheugen gebied. Als je als baby/kind/peuter, bij een wolven groep wordt geplaatst of terecht komt (voordat een baby/kind zich bewust/beseft, dat hij er is) en wordt volledig opgenomen in de groep, en genegenheid/warmte ontvangt, ga je de gewoontes ook overnemen.

Het kind dat in de kelder wordt groot gebracht en nog nooit geen daglicht heeft gezien, heeft ook een onherstelbare schade opgelopen.

Beide gevallen, in vergelijk tot een normale situatie waarin een kind wordt groot gebracht, is dit natuurlijk een situatie waarin beide kinderen voor de rest van hun leven zijn beschadigd. Maar als we ze beide in de gewone mensen wereld plaatsen, kunnen ze nog ontzettend veel dingen oppakken / leren / veranderen/verbeteren/aanleren, en dit komt door het bewustzijn/besef, ze hebben immers nog nooit menselijke gebruiken beleefd, maar zijn toch instaat om ondanks de beschadiging nieuwe dingen op te slaan in het geheugen gebied, je ziet eerst bewustzijn/besef voor dat je dingen kan opslaan (dat wel aanwezig was/is bij bovenstaande maar op een andere manier is aangewend, of nog niet volledig gebruikt), maar dat ze moeite zullen hebben met het één ander is duidelijk.

En de wolf heeft die mogelijkheid niet, als we een wolf als baby/pup wegnemen en de mens brengt hem groot, wordt het een mensen vriend, en beschouwd de wolf het gezin als de roedel, met de man als de baas van de pack, echter de wolf blijft gevaarlijk, de man van het gezin moet constant laten zien dat hij de baas is. De wolf zal geen gewoontes van de mens overnemen, de wolf heeft geen bewustzijn/besef. Let wel elk wezen heeft een bewustzijn, de wolf heeft een lichamelijk bewustzijn, wat instinct inhoud, maar geen geestelijk bewustzijn als de mens dat voor besef zorgt.

Gr. Sign

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!