Puzzel Puzzels
Nitroxxx
Artikelen: 0

Bepalen overdrachtsfunctie.

Gegeven volgende opgave:

Afbeelding

Ik begin met de differentiaalvergelijking op te stellen tussen het punt
\(x_0\)
en het punt
\(x_1\)
.
\( 0 = k_1 \cdot \left[ x_1(t) - x_0(t) \right]+ b_1 \cdot \left[ x_1^{'}(t) - x_0^{'}(t)\right]\)
Ik pas de Laplace-transformatie toe.
\( 0 = k_1 \cdot \left[X_1(s) - X_0(s)\right] + b_1 \cdot \left[s^2X_1(s) - s^2X_0(s)\right] \)
Bijgevolg is volgens mij de uitkomst 1 maar dit lijkt mij vrij onlogisch. Je houdt immers in geen enkel geval met die onderste veer rekening.

Kan iemand mij corrigeren of op weg helpen?

Alvast dank.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

dirkwb

Re: Bepalen overdrachtsfunctie.

De afgeleide (accent) geeft 1 s niet een kwadraat.
Quitters never win and winners never quit.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Nitroxxx

De afgeleide (accent) geeft 1 s niet een kwadraat.

Inderdaad. Had ik eventjes vergist met de tweede afgeleide. Mijn excuses hiervoor. Kan je mij soms uitleggen hoe het nu verder moet met dit systeem. Ik veronderstel dat je ergens met die y ook moet rekening houden. Ik ben hierdoor een beetje verward aangezien enkel nog maar ervaring heb met het oplossen van systemen waar je slechts twee punten moest vrijmaken.
dirkwb

Je moet nu de DV's tussen de andere punten opstellen.
Nitroxxx

Je moet nu de DV's tussen de andere punten opstellen.
De door mij opgestelde DV is dus juist? Kan ik uit die eerste DV de oplossing niet halen dan? Immers:
\( 0 = k_1 \cdot \left[X_1(s) - X_0(s)\right] + b_1 \cdot \left[sX_1(s) - sX_0(s)\right] \)
\(0 = (k_1 + b_1 \cdot s ) \cdot X_1(s) - (k_1 + b_1 \cdot s ) \cdot X_0(s) \)
\(\frac{X_0(s)}{X_1(s)} = \frac{(k_1 + b_1 \cdot s )}{(k_1 + b_1 \cdot s )} \)
\(\frac{X_0(s)}{X_1(s)} = 1\)
dirkwb

Ik las niet goed je hebt gelijk.
Nitroxxx

Ik las niet goed je hebt gelijk.

Hoe kan je deze uitkomst dan fysisch interpreteren? Als ik als transfertfunctie 1 uitkom zou ik geneigd zijn te denken dat de verplaatsing die
\( x_0 \)
maakt gelijk is aan de verplaatsing die
\(x_1\)
maakt. Maar dan kan je toch even goed een systeem zonder die y en die onderste veer en demper beschouwen. Wat maakt nu het verschil?
dirkwb

Dit is een vreemde vraag. Ten eerste zijn er massa's afwezig. Ten tweede wordt er een overdrachtsfunctie gevraagd van een gedeelte van een systeem. Het is gebruikelijk die van het gehele systeem te beschouwen. Als je dat doet neem je die veer en verplaatsing y mee.

Deze zit nu verborgen in x1. Overigens zegt die 1 iets over de Lapacetrafo van de DV's deze blijken gelijk te zijn.

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Nitroxxx

Ik heb nog eventjes aan deze oefening gerekend en eens alle DV's opgesteld:
\(0 = k_1 \cdot \left[X_1(s) - X_0(s)\right] + b_1 \cdot \left[sX_1(s) - sX_0(s)\right] \)
\(0 = k_1 \cdot \left[X_0(s) - X_1(s)\right] + b_1 \cdot \left[sX_0(s) - sX_1(s)\right] + b_2 \cdot \left[sX_0(s) - sY(s)\right] \)
\(0 = k_2 \cdot Y(s) + b_2 \cdot \left[sY(s) - sX_0(s)\right] \)
Uit de eerste DV volgt gemakkelijk dat:
\(\frac{X_0(s)}{X1_(s)} = 1\)
Uit de derde DV volgt gemakkelijk dat:
\(\frac{Y(s)}{X_0(s)} = \frac{b_1 \cdot s}{b_2 \cdot s + k_2} \)
Bijgevolg is ook:
\(\frac{Y(s)}{X_1(s)} = \frac{b_1 \cdot s}{b_2 \cdot s + k_2} \)
Dit wat betreft de transfertfuncties. Nu probeerde ik ook eens gewoon de DV's op te lossen en kwam ik tot:
\( Y(s) = X_0(s) = X_1(s) = 0 \)
Of terug omgezet naar het tijdsdomein:
\( y(t) = x_0(t) = x_1(t) = 0 \)
Klopt dit allemaal wat ik hier schrijf? Als ik het correct heb dan blijft dit systeem gewoon stilstaan? Dit is dan waarschijnlijk het gevolg van de beginvoorwaarden die allemaal gelijk aan nul zijn gekozen?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!