moeder - kind relatie;
houdt iedere moeder ongeacht alles, altijd van het kind?
hoe denken jullie hier over?
Moderator: Rhiannon
Klopt,die bereidheid tot zelfopoffering bij moeders,is er vaak levenslang.En hoe zit het met als het kind geen kind meer is.
Dat diegene volwassen is, dan zal zijn/haar moeder alsnog door het vuur gaan, voor hem/haar.
De eigen opvoeding van de moeder zal als voorbeeld wel meespelen,maar of er wel of geen,of in welke mate er moederliefde is,wordt vooral door het geërfde materiaal bepaald,volgens mij.Draagt de opvoeding hier bijdrage bij?
Volgens mij komt liefde en verliefdheid (wat meestal voorafgaat aan liefde) tussen een stel,ook voort uit de drang tot voortplanting.Dus als ik het goed begrijp heb je (aangeboren liefde, liefde dat in onze gene zit).
En aangemaakte (ver)liefde (stel).
Mensen die door het vuur gaan voor hun partner,zijn er.Maar hoe zit het met stellen, zullen die net zo gemakkelijk als moeders door het vuur gaan voor hun liefde.
Of denken ze eerst aan hun zelf?
in de zgn. onvoorwaardelijke liefde de ambivalentie van onze relatie tot onze "significante anderen" niet tot uiting komt...
Zou je de quote s.v.p. in Jip en Janneke taal willen vertalen,Ypsilon?ypsilon schreef:Prof. Gerardyn heeft ons toevallig vorige week "De mythe van de moederliefde" van Elizabeth Badinter aangeraden. Ik heb het nog niet gelezen, maar het gaat over het belang van de eerste kinderjaren en het feit dat
quote:
in de zgn. onvoorwaardelijke liefde de ambivalentie van onze relatie tot onze "significante anderen" niet tot uiting komt...
Moederliefde is zuiver instinctief gedrag. Je kind is tenslotte je eigen genenbak en die moet overleven. voldoende voorbeelden van moederdieren die zichzelf opofferen om hun kleintjes te redden.maximus08 schreef:Dus als ik het goed begrijp heb je (aangeboren liefde, liefde dat in onze gene zit).
En aangemaakte (ver)liefde (stel).