Puzzel Puzzels
gemertp
Artikelen: 0

De snelheid van het licht meten

Weten jullie manieren om de snelheid van het licht te meten met relatief simpele apparatuur (welke op een middelbare school te vinden is)? Ik heb de methode van de magnetron al gevonden, maar dat is weer net iets te simpel.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Pooh

Re: De snelheid van het licht meten

Misschien heb je .hier iets aan?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Stephaan

google leverde deze site

http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl053/mainsite/

en onder de zoekterm "lichtsnelheid meten " nog een aantal nuttige sites .

Waarschijnlijk is er wel iets bij dat je kan gebruiken
Anonymous

De lichtsnelheid hoef je niet meer te meten omdat het een gedefinieerde constante is

c= 299 792 458 m / s (exact)
gemertp

Als ik voor elk practicum voor Natuurkunde een nieuwe constante moest proberen te berekenen/meten of een nieuwe theorie te bewijzen/ontkrachten dan zouden er weinig practica over blijven die ik zou kunnen doen.

Het punt is dat het me een leuk idee leek om te doen als practicum en ik weet ook wel waar ik de snelheid van het licht kan vinden in mijn Binas of op het internet.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft
aaargh

De lichtsnelheid is ook 1/sqrt(e0*m0)

met e0 de elektrische permettiviteit en m0 de magnetische permeabiliteit.

Dan kom je aan ongeveer 299792458.1 meter per seconde
Ali Bahbah

gast schreef:De lichtsnelheid hoef je niet meer te meten omdat het een gedefinieerde constante is

c= 299 792 458 m / s  (exact)
Of c wel zo constant is als algemeen wordt aangenomen valt nog te bezien.

link naar tabel met verschillende meetgegevens van c
Pollop XXIII

Er is zoiets als de fijne structuur constante, alfa.gif , en daar is c rechtstreeks afhankelijk van. Er is al ontdekt dat die alfa.gif in de loop van de tijd verandert, dus dat de lichtsnelheid inderdaad niet altijd dezelfde is geweest als nu. Ik denk wel dat het hier om een miniem verschil gaat, maar toch. Dit heeft echter geen gevolgen voor speciale relativiteit, want als je de proef van Michelson-Morley zou uitvoeren, zou die exact hetzelfde resultaat opleveren, de lichtsnelheid is voor iedereen gelijk. Wat ik daarnet zei is dat alfa.gif verandert in de tijd, en dus ook de lichtsnelheid.

Ik weet niet echt het fijne van alfa.gif , maar ik dacht dat de waarde ongeveer 1/137 was. Dat laatste weet ik echt niet zeker, misschien weet iemand anders hier wat meer over?
Jan Vonk

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Elmo

De fijnstructuurconstante is gedefinieerd als

Afbeelding

en als deze niet constant is, dan is dus de lichtsnelheid, de electron lading of de constante van Planck niet stabiel. BRON

Overigens zijn de bewijzen dat de fijnstructuurconstante niet altijd het zelfde was als nu, niet echt bikkelhard. Volgens mij is er nog wel wat onduidelijkheid (maar echt zeker weet ik het ook niet).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!