Puzzel Puzzels
Alexander Hartmans
Artikelen: 0
Berichten: 1.277
Lid geworden op: vr 21 jan 2005, 11:11

Astrologie: mythe of werkelijkheid

In de Westerse astrologie ben ik een Schorpioen en in de Oosterse astrologie ben ik geboren in de jaar van de Draak. Je hoort veel mensen dan zeggen: die is dubbel gevaarlijk. Een Schopioen kan met zijn staart aardige steken geven en een Draak mag je niet tegen de schubben in strijken als je dit soort type mens negatief benaderd -dit is dan positief bedoeld zo prijkt de teksten in talloze boeken over het onderwerp astrologie. In China was astrologie een belangrijke graadmeter om een goede partner te vinden die bij je paste, of dat nu nog steeds is, durf ik niet te zeggen, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige de adviezen van astrologen aannemen. Maar ik vraag me af: is astrologische kennis op werkelijkheid of mythen gestoeld?

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

janos
Artikelen: 0
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 mar 2005, 20:02

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

___________________________________________________________

Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn: dus wat is nu wijsheid?

Alexander Hartmans (2004).

Ik kijk daar al een poosje naar maar denk dat het niet goed staat,

je stelt: Ik ben te jong om oud te zijn, (dus de ik vorm)

,, : ik ben te oud om jong te zijn: (ook ik vorm)

aansluitend; dus wat is nu wijsheid? (algemeen)

moet het niet zo zijn; Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn; dus wat is nu mijn wijsheid?

En dat gaat meer samen gaan met je zoektocht naar wijsheid.

astrologisch gezien ben ik een leeuw, misschien verklaart dat de reden dat ik je dit even brief.

:shock:
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
JanMeut
Artikelen: 0
Berichten: 2.116
Lid geworden op: vr 26 mar 2004, 12:56

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Astrologie is in elk geval niet wetenschappelijk, als was het maar omdat het niet voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek met hypotheses en toetsing.

Er zijn wereldwijd een boel mensen die waarde hechten aan uitkomsten van astrologische methodes en daar op vertrouwen. Op zich heb ik daar weinig problemen mee.

Persoonlijk geloof ik niet in astrologie, maar misschien past dat ook niet bij m'n ascendant (boogschutter) :wink:
Butterfly
Artikelen: 0
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 28 mar 2005, 18:47

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Ik ga nog eens een holistisch-achtige visie katapulteren op deze discussie lol :wink:

Astrologie baseert zich op de stand van de sterren en planeten e.d.

De beelden die wij ontvangen van o.a. de sterren, zijn afhankelijk van de snelheid van het licht en lopen hierdoor een 'vertraging' in tijd op.

Daardoor moeten de beelden ettelijke lichtjaren reizen tot hier, afhankelijk van de afstand tussen de sterren en ons.

Toch is onze perceptie van deze sterren in ons tijdskader 'in het Nu'. En ondanks dat gegeven, kijken we toch naar het verleden van die sterren.

Omgekeerd zou dit ook het geval zijn indien er een sterrenmannetje bestond...

Wil dat dan niet zeggen dat tijd wel degelijk relatief is en eigenlijk alles 'in het Nu' gebeurt?

En om dan bij de astrologie te blijven: als alles in het Nu is, is onze waarneming op astrologische basis ook Nu. Maar dan doet het er niet toe wat de stand van de sterren waren. In wezen zijn we allemaal gelijk (en dan heb ik het over onze energetische samenstelling en onze zielen-eenheid; niet over ieder individu dat met zich een eigen ervaringsveld meedraagt), maar van het moment dat we op aarde komen, worden we gekatapulteerd in een lineair tijdsbeleven, waardoor de stand van de sterren op het tijdstip van onze geboorte hier op aarde wel belangrijk wordt.

It's just a thought,,,

En aangenaam Jan Meut, ik ben Maagd met eveneens ascendant Boogschutter 8)

Groetjes,

Butterfly
Het is wat het is want dat wat zal zijn, wanneer het zijn zal, zal zijn dat wat het is.
dirk
Artikelen: 0
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 15:54

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Stel je eens voor;

De tijd bestaat niet in absolute zin,

de eeuwigheid is geen rechte lijn maar een punt.

Het verschil tussen morgen en gisteren is relatief.

Stel je eens voor;

in ieder deel weerspiegelt zich het geheel.

In het koffiedik kun je de wereld zien.

In de stand der planeten,de maan en de zon staat je stervensdatum geschreven.

Stel je voor,

zou dat niet verontrustend zijn?
Alexander Hartmans
Artikelen: 0
Berichten: 1.277
Lid geworden op: vr 21 jan 2005, 11:11

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

janos schreef:___________________________________________________________

Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn: dus wat is nu wijsheid?

Alexander Hartmans (2004).

Ik kijk daar al een poosje naar maar denk dat het niet goed staat,

je stelt: Ik ben te jong om oud te zijn, (dus de ik vorm)

,,       :  ik ben te oud om jong te zijn: (ook ik vorm)

aansluitend; dus wat is nu wijsheid? (algemeen)

moet het niet zo zijn; Ik ben te jong om wijs te zijn, ik ben te oud om jong te zijn; dus wat is nu mijn wijsheid?

En dat gaat meer samen gaan met je zoektocht naar wijsheid.

astrologisch gezien ben ik een leeuw, misschien verklaart dat de reden dat ik je dit even brief.

  :shock:
Leeuwen zijn in het algemeen dominant, en nee dat verklaard niet de reden van jouw quote, het is jouw alertheid.
Alexander Hartmans
Artikelen: 0
Berichten: 1.277
Lid geworden op: vr 21 jan 2005, 11:11

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

JanMeut schreef:Astrologie is in elk geval niet wetenschappelijk, als was het maar omdat het niet voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek met hypotheses en toetsing.

Er zijn wereldwijd een boel mensen die waarde hechten aan uitkomsten van astrologische methodes en daar op vertrouwen. Op zich heb ik daar weinig problemen mee.

Persoonlijk geloof ik niet in astrologie, maar misschien past dat ook niet bij m'n ascendant (boogschutter) :wink:
Nee dat zou je wel kunnen stellen. Maar als karaktereigenschappen die bij een teken, tijd en persoon passen, is er toch wel een paar duizend jaar ervaring vooraf gegaan. Persoonlijk neem ik astrologie met een korrel zout.

Mijn westerse ascendant is maagd en Chinees is mijn ascendant buffel.
June
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:35

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Astrologie geloof je niet, dat weet je.

Met dien verstande dat je je er wèrkelijk in verdiept hebt.

Met opleiding (geen cursusje), observatie, ervaring, onbevooroordeelt en objectief.
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

June, je bent in de war met astronomie.
En om dan bij de astrologie te blijven: als alles in het Nu is, is onze waarneming op astrologische basis ook Nu. Maar dan doet het er niet toe wat de stand van de sterren waren. In wezen zijn we allemaal gelijk (en dan heb ik het over onze energetische samenstelling en onze zielen-eenheid; niet over ieder individu dat met zich een eigen ervaringsveld meedraagt), maar van het moment dat we op aarde komen, worden we gekatapulteerd in een lineair tijdsbeleven, waardoor de stand van de sterren op het tijdstip van onze geboorte hier op aarde wel belangrijk wordt.  
'How can people find this meaningless pap appealing, especially in the face of the real universe as revealed by astronomy?'
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
June
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:35

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Hoezo wat de stand van de sterren waren?

Gebruikt astrologie niet het NU?

Ben je bekend met astrologie?
Gebruikersavatar
lngr
Artikelen: 0
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 22:48

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Ja. Het is onzin.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
June
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:35

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Sorry, te simpel gemotiveerd.

De andere vragen bleven onbeantwoord.

Wat wéét je over astrologie, verklaar je nader?

Ik begin het idee te krijgen dat het gebaseerd is op vooroordelen.

Zonder enig idee te hebben wat astrologie wérkelijk inhoudt, zou men daar dus geen oordeel over kunnen vellen en ook geen uitspraken over kunnen doen.
Marco van Woerden
Artikelen: 0
Berichten: 477
Lid geworden op: zo 23 okt 2005, 23:48

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Het is wetenschappelijk aangetoond dat de astrologie volslagen onzinnig is. Men profileert zich als "wetenschapper", maar men is het niet. Ik zou dus zeggen: het doet er niet wat voor sterrenbeeld je hebt, het doet er niet toe wanneer je geboren bent; jij bepaalt, samen met wat biologische/sociale factoren, hoe jouw leven eruit ziet.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.
June
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:35

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Ik heb nooit ergens gelezen over, 'de astroloog annex wetenschapper'.

Misschien jij wel, graag een linkje.

Wederom erg kortzichtig dat als iets 'niet wetenschappelijk' is aangetoond, dús volslagen onzinnig is.

Dat soort oordelen of welke overkritsche houding ook, zal men nooit in staat stellen iets anders te zien dan je beperkte wereldbeeld.

Aanrader: 'De adelaar's queste', van de natuurkundige Fred Alan Wolf.

We spreken elkaar wel weer eens over een jaar of twintig, ben benieuwd of je er dan nog steeds van overtuigd bent dat jij je leven bepaald....

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Johan2
Artikelen: 0
Berichten: 1.778
Lid geworden op: zo 04 dec 2005, 00:58

Re: Astrologie: mythe of werkelijkheid

Wederom erg kortzichtig dat als iets 'niet wetenschappelijk' is aangetoond, dús volslagen onzinnig is.
Nu haal je wat dingen door elkaar June. Kijk, je kunt nooit 'wetenschappelijk aantonen' dat Jomanda geen contact heeft met gene zijde. Je kunt wel aantonen dat haar claims niet deugen (genezingen, boodschappen over Silvia Millecams gezondheid etc.), maar ja, misschien zijn ze aan die andere kant wel even dom en feilbaar als hier.

Astrologie daarentegen is zeer aards en concreet en kun je dus perfect wetenschappelijk onderzoeken. Bij astrologie is het dus niet gebleven bij het niet kunnen aantonen van de geldigheid, maar heeft men reeds ontelbaar vele malen de ongeldigheid kunen aantonen, althans kunnen aantonen dat geen enkele, maar dan ook echt geen enkele claim kon worden waargemaakt.

Je vroeg om een link: hier, deze dan:

http://ourworld.compuserve.com/homepages/k...el/GD010204.htm

met een verslag van een lezing van Geoffrey Dean. Verwijzingen naar Dean op skeptische sites (skepsis.nl, skepp.be) had je maar afgedaan als bevooroordeeld, maar dit komt van de Nederlandse Vereniging tot Wetenschappelijk Onderzoek van Astrologie. Zelfs zij moeten toegeven dat er wetenschappelijk feitelijk niets van astrologische claims overblijft.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!