Jan gaat wel degelijk niet de mist in.
Met dank aan StrangeQuark.
Vergeet nooit dat ook tijd relatief is en dat je die dus ALTIJD t.o.v. een referentie kader zult moeten vergelijken.
Je kunt niet zeggen dat de tijd sneller of langzamer gaat, je zult moeten vertellen t.o.v. welk referentie kader en zelfs dan is de formulering: sneller of langzamer, niet juist. Binnen de verschillende referentie kaders is de tijd namelijk helemaal niet sneller of langzamer gegaan. Beide tijden hebben een normaal verloop gehad en geven voor beide referentiekaders de juiste tijd aan.
Onthoud dat tijd en ruimte relatief zijn, er zijn dus geen vaste punten in het heelal om deze waarden te kunnen meten. Je zult deze waarden dus altijd t.o.v. een referentie kader moeten vergelijken.