In heel wat (beginners)cursussen, of wat de auteurs durven te omschrijven als professionele cursussen, kom ik soms een notatie à la
\(\sqrt\left(-16\right)\)
tegen. Voor ons, tijdens het secundaire onderwijs, was het uit den boze om dit zo te noteren.
\(\sqrt{-16}\)
is onzin. Ook in het domein van de complexe getallen.
Toch kom je de schrijfwijze wel tegen onder wiskundigen.
De reden is dan om formules compact te houden.
Bijvoorbeeld: De oplossingen van een vierkantsvergelijking zijn
\(x_{1,2}=\frac{-b\pm \sqrt{D}}{2a}\)
.
Dat is lekker kort.
Eigenlijk krijg je 2 verschillende oplossingen, nl een voor
\(D\ge 0\)
en een voor
\(D< 0\)
.
Dat wordt dan veel meer schrijfwerk.
Voor wiskundigen kan er geen misverstand ontstaan daar zij onderling wel weten dat je
\(\sqrt{-16}\)
moet lezen als
\(i\sqrt{16}\)
.
Verder vroeg ik me ook af wat er dan eigenlijk met de rekenregels gebeurt? Hoe formuleert een puur wiskundige bvb. de productregel met wortels (die complexe getallen omvat).
Bvb.
\(\sqrt{\left(i\right)} \sqrt{\left(i\right)} \)
en
\( \sqrt\left(i\right) \left(i\right)\)
...
Dat is nu het gevaar als onervaren personen menen dat zij
\(\sqrt{-16}\)
mogen schrijven (of
\(\sqrt{i}\)
).
Zoals gezegd
\(\sqrt{-16}\)
is onzin, dus je formules zijn onzin in het kwadraat.
Waarom zou met
\(i\)
hebben ingevoerd, als je gewoon
\(\sqrt{-1}\)
kunt schrijven?