ik weet niet of deze vraag al aan bod is geweest op dit forum, maar aangezien ik niet meteen iets terug vond...
Vanuit wiskundig standpunt, is het eigenlijk correct om "
\(\sqrt\left(i\right)\)
" te noteren?Burgie
Of \(-2\) natuurlijk, alhoewel we onder \(\sqrt\) doorgaans wel de positieve vierkantswortel verstaan.In de verzameling reële getallen wel en krijgen we dus\(\sqrt{4}=2\)
Net zoals bij reeele wortels wordt gewoon de hoofdwaarde ('principal value') genomen. Mijn voorbeeld kwam natuurlijk niet zo uit de lucht vallen...Ik denk dat\(\sqrt{i}\)geen betekenis heeft
Of \(-2\) natuurlijk, alhoewel we onder \(\sqrt\) doorgaans wel de positieve vierkantswortel verstaan.
Het gebrek aan 'orde' betekent toch niet dat je geen functies kan definiëren?Mijn vorig bericht is naast de kwestie. Ik denk dat\(\sqrt{i}\)geen betekenis heeft omdat in de verzameling van de complexe getallen men geen orde kan definiëren.
In heel wat (beginners)cursussen, of wat de auteurs durven te omschrijven als professionele cursussen, kom ik soms een notatie à la\(\sqrt\left(-16\right)\)tegen. Voor ons, tijdens het secundaire onderwijs, was het uit den boze om dit zo te noteren.
Dat is nu het gevaar als onervaren personen menen dat zijVerder vroeg ik me ook af wat er dan eigenlijk met de rekenregels gebeurt? Hoe formuleert een puur wiskundige bvb. de productregel met wortels (die complexe getallen omvat).
Bvb.\(\sqrt{\left(i\right)} \sqrt{\left(i\right)} \)en\( \sqrt\left(i\right) \left(i\right)\)...
Nee, niet als je gewoon gebruikt wat ik hierboven zei, dus:\(\sqrt{-16}\)is onzin
Hier ga ook jij de mist in.\(\sqrt{-i \cdot -i} = \sqrt{-1} = i\)
EvilBro schreef:Enerzijds:
\(\sqrt{-i} = \frac{\sqrt{2}}{2} (1 - i)\)\(\sqrt{-i} \cdot \sqrt{-i} = \frac{1}{2} (1 - i)^2 = \frac{1}{2} (1 - 2 i -1) = -i\)Anderzijds:
\(\sqrt{-i \cdot -i} = \sqrt{-1} = i\)De product regel geldt dus niet voor de complexe wortel:
\(\sqrt{-i \cdot -i} \neq \sqrt{-i} \cdot \sqrt{-i}\)