ARIUS schreef:Dit is jou standpunt over Arianisme
-Ik ben geen expert in arianisme
-Arianus, al bij het Concilie van Nicea tot ketter werd verklaard.
-De bijbel
bij het Concilie van Nicea, de inhoud gekregen die hij nu heeft
-algemeen geaccepteerde inhoud is gekozen.
-erg onwaarschijnlijk is dat je die zult vinden in een tijd die allang vervlogen was toen de bijbel zijn uiteindelijke inhoud verwierf.
Je bent niet duidelijk over jou standpunt. Op grond van jou reactie over Arianisme, heb ik die MOGELIJKE conclusie getrokken. Als je niet eens bent. Wat is jou standpunt dan?
Twee dingen kloppen hier niet.
1. Ik heb geen standpunt over Arianisme. Ik kan niet duidelijk zijn over een standpunt dat ik niet heb. Ik wilde alleen duidelijk maken dat Arianisme al bestond voordat de bijbel zijn uiteindelijke inhoud verworven had, an dus niet "dichter bij de oorspronkelijke bijbel" kan staan. Dat was een logische gevolgtrekking die geen enkel standpunt over Arianisme inhoudt.
2. Bij het Concilie van Nicea, ja, en nog lange tijd daarna. Dat heb ik ook gezegd maar dat is weggelaten.
De mogelijke conclusie dat ik in de drie-eenheid zou geloven komt voort uit de aanname dat ik geen arianist ben (juist) en dus waarschijnlijk meer "mainstream" christelijk (onjuist).
Het heeft voor mij geen zin om over geesten te discussieren. Wil je mijn standpunt weten? Hier komt het: Geesten bestaan niet. Wat wordt aangeduid met "geesten" zijn athropomorfe personificaties van ideeen. Ideeen bestaan wel, maar niet als persoon.
Daarom ga ik nu echt weg. Ik heb niets aan dit onderwerp bij te dragen.