Mark-123
Artikelen: 0

Probleem met linearsolve in maple

Ik heb nauwelijks ervaring met Maple, maar ik ben nu al een hele tijd bezig om het volgende eenvoudige probleem op te lossen. Ik kom er helaas niet uit met de Maple help functie, van daar deze post. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Het probleem:

Ik heb een 4*4 matrix R met symbolische waarden (R1...Rx). Ik heb ook een vector Input: (Im, 0, 0, 0)

Nu wil ik de volgende vergelijking oplossen met Maple, en een symbolisch antwoord krijgen. (Dus in termen van R1...Rx)

R*a=Input

Als ik hiervoor de functie LinearSolve gebruik met de volgende syntax;

a=LinearSolve(R,Input) dan krijg ik als antwoord:

LinearSolve(R, Input)

Ik krijg dus wat ik invoer, en niet het antwoord! Waarschijnlijk doe ik iets eenvoudigs verkeerd, maar ik heb na lang zoeken niet kunnen vinden wat dat dan is.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Mark

Edit: PS: Ik gebruik versie 11 van Maple
Burgie

Re: Probleem met linearsolve in maple

Probeer eens de package "LinearAlgebra" te laden voor je de functie "LinearSolve" gebruikt. Dit doe je door "with(LinearAlgebra);" of "with(LinearAlgebra):" te typen vóór je de functie gebruikt. Dit zou het probleem moeten oplossen.
Mark-123

Dankje voor je reactie, ik zal het eens proberen. Ik heb het probleem echter al op een andere manier weten "op te lossen" door LinearSolve te vervangen door LinSolve. De functies doen kennelijk hetzelfde...
Burgie

Nja, de functies zijn niet helemaal equivalent. De ene, Linsolve, is geïntegreerd in de linalg omgeving en aanvaardt 'matrix' argumenten. De andere, LinearSolve, is geïntegereerd in de LinearAlgebra omgeving en aanvaardt 'Matrix' argumenten. Maple maakt een onderscheid tussen 'Matrix' en 'matrix', maar het fijne weet ik er echter niet van. Dit was destijds niet belangrijk voor ons, vandaar... Maar let er dus wel op dat Maple hoofdlettergevoelig is.

Je kan dit trouwens zelf allemaal makkelijk uitpluizen door de help-files te raadplegen. Dit kan bvb. door '? Linsolve' te typen. Vervolgens wordt je automatisch doorverwezen naar de bijhorende help-file.

Terug naar “Informatica en programmeren”