Puzzel Puzzels
tumhuurdeman
Artikelen: 0

Glasvezel versterkt nylon 66

hallo,

Ik heb kunststof onderdelen laten maken in China.

De onderdelen zijn van glasvezel versterkt nylon 66.

Nu hebben ze de onderdelen uit geleverd en blijken de onderdelen vele malen zwakker te zijn dan het origineel.

is het zo dat hoe meer glasvezel je in het nylon doet hoe taaier en sterker het word of werkt het juist andersom.

En hoe moet ik dit aan geven op tekening, in een procenten.

Met vriendelijke groet.

Maarten

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Schaap
Artikelen: 0

Re: Glasvezel versterkt nylon 66

Een paar belangrijke factoren bij materialen die samengesteld zijn uit verschillende types:

De richting waarin de vezels liggen (als alle glasvezeltjes in dezelfde richting liggen wordt het materiaal stijver en sterker, maar dan wel alleen in die richting)

De lengte van de vezeltjes (ik vermoed dat langere vezels stijver materiaal oplevert)

De hoeveelheid vezels (veel vezels = sterk, stijf, bros; weinig vezels = zwak, slap, ductiel)

Ik kan me wel inbeelden dat deze factoren belangrijk zijn bij productie, en dus best mee opgegeven worden bij een bestelling. Praktisch is het misschien makkelijker om gewoon een bepaalde treksterkte/breukrek/hardheid/... te eisen, maar hier ben ik niet zo in thuis dus weet ik niet wat men doorgaans doet.

Dit soort materialen krijgt de naam composiet mee.

Ik ben niet helemaal zeker of ik de invloed van die 3 parameters goed heb ingeschat, maar hopelijk zet dit je wat op weg om meer specifieke informatie te vinden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!