<span style='font-size:7pt;line-height:100%'>Ik wou hier even een topic openen naar aanleiding van dit topic waarin rebekkaver aangaf letterlijk in de bijbel te geloven, leek me hier beter thuishoren.</span>
Sommige mensen geloven dat de bijbel symbolisch moet worden opgevat, anderen geloven er letterlijk in. Die letterlijke interpretatie is volgens mij moeilijk te verenigen met wat we inmiddels weten van de wereld om ons heen, ik hoop dat rebekkaver of iemand anders hier wat duidelijkheid over wil geven.
Zo staat er geloof ik in Genesis dat God op de ene dag de sterren maakte, en op een andere dag licht. Symbolisch kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen, maar letterlijk is dat toch onzin? Straalden die sterren dan eerst nog geen licht uit? Kwamen er bij de kernfusie in die sterren dan nog even geen fotonen vrij? Of als het licht er eerder was dan de sterren, schoten die fotonen dan zomaar een beetje door de ruimte zonder dat ze uit sterren of andere lichtbronnen afkomstig waren?
Adam en Eva, die waren geloof ik gemaakt als jonge mensen, hebben ze dan ook jeugdherinneringen aan hun niet bestaande peuter/kleutertijd? Of beseffen ze gewoon dat ze bijvoorbeeld twee dagen daarvoor in dat hof van Eden zijn verschenen (-ploef- daar zijn we?) en hebben ze geen benul van daarvoor?
En dan Maria die als maagd zwanger werd, hoe zat dat? Heeft God een zaadcel in haar baarmoeder tevoorschijn getoverd die een aldaar aanwezige eicel bevruchte? Had die zaadcel wel 23 chromosomen, en zouden we dat als het DNA van God kunnen beschouwen? Of heeft God zelfs een complete bevruchte eicel in Maria geplant, en is Maria dus eigenlijk helemaal niet Jezus z'n biologische moeder? Wie dan wel, want ik neem aan dat zijn 23 chromosoomparen niet allemaal uit identieke tweetallen bestonden?
Puzzels