Filosofie heeft als wetenschap van het denken nooit een ethiek weten te baren in mijn ogen. Als levenskunst wel, meen ik. Wanneer een filosoof door zijn zelf vervaardigde denkraam zijn leven beziet, of beter nog: wanneer een filosoof zijn dagelijkse gang gaat met op zijn neus zijn zelf vervaardigde denkbril, dan geloof ik wel dat zijn ideeen een rol kunnen spelen in zijn streven naar het goede. Zo iemand noem ik een levenskunstenaar.
Als filosoof kwam ik eergisteren tot de conclusie dat ik in ethisch opzicht volkomen stuurloos ben. Het absolute monisme van Spinoza beangstigt mij, kan ik daarmee niet volkomen omarmen. Het is mijn angst voor het machinale, het onwrikbare, de computer.
Bij Spinoza zocht ik een geestelijke ethiek. Er is ook een lichamelijke ethiek: die is veel simpeler dan die van Spinoza. Ze is als een gids. Ze laat zich niet kennen, enkel voelen. Ze is het antwoord op de vraag: hoe voel ik mij nu? Ze is als ethiek dus van een andere orde dan die van Spinoza.
Helaas. Ook deze ethiek van het lichaam kon ik niet volkomen omarmen. Niet als filosoof. Dat zou namelijk zuiver hedonisme betekenen. Terwijl ik juist met allemaal doelen in mijn hoofd zit die vergen dat ik mij door bepaalde weerstanden heen beweeg.
Zo raakte ik stuurloos.
Is er iemand die dit leest en die als filosoof een aanvaardbare ethiek kent?