Vorig jaar is de exo-planeet Gliese 581c ontdekt. Tot mijn verbazing zag ik dat er volgens de docu "calling all aliens" van BBC/Discovery zuurstof in de dampkring van deze planeet aanwezig is. Gliese 581c is anderhalf keer zo groot als de aarde en heeft een temperatuur waar vloeibaar water mogelijk is (0-40 C). (volgens de pHZ waarde)
Vrije zuurstof in een atmosfeer staat vrijwel gelijk aan leven...
Zuurstof is een stof die niet lang in een atmosfeer blijft hangen als deze niet voortdurend wordt bijgemaakt. Zuurstof oxideert bijvoorbeeld ijzer en andere elementen. Op de aarde is er via fotosynthese meer dan 2 miljard jaar zuurstof aangemaakt door de eerste eencellige bewoners van onze planeet. Deze zuurstof was echter niet blijvend en werd dus voortdurend afgebroken. Pas toen de zuurstof afbraak door andere elementen gestabiliseerd was (via het oxideren van metalen etc.) ging het zuurstof gehalte pas echt omhoog en was een complexer leven mogelijk. Had de aarde echter vanaf het begin van zijn creatie zuurstof gehad dan was deze na verloop van tijd vrijwel volledig afgebroken geweest als er geen leven op aarde was geweest. Een kleine hoeveelheid vaste stof kan een grote hoeveelheid gas afbreken.
Om vrije zuurstof in een dampkring te behouden moet zuurstof dus continue aangemaakt worden, of niet meer afgebroken worden. (Rocky planeten)
In gasreuzen werkt het anders. Daar kan zuurstof wel blijven bestaan omdat zuurstof licht is en dus ver van de kern van een gasreus afblijft. (ook een gasreus heeft vrijwel altijd een metalen kern).
Hoe kan Gliese 581c op dit moment als rotsplaneet zuurstof bevat?
In hetzelfde systeem is nu een 2e rotsplaneet ontdekt (581d), deze vrijwel net zo groot als 581c maar staat op iets meer afstand van de zon. De temperatuur daar volgens berekeningen onder het vriespunt zijn. Overigens zou de aarde dat ook zijn als er geen broeikaseffect zou zijn. Ook op 581d kan er dus leven mogelijk zijn.
Een artikel dat ik kon vinden over dit onderwerp.
http://www.universetoday.com/2007/07/12/if...en-theres-life/
SETI en Gliese 581
Op het archief van SETI.net wordt er overigens aangegeven dat er volgens hen 7 x een signaal opgepikt is komend van Gliese 581, slechts een keer is het signaal ontkracht, 6 keer was de herkomst onbekend. http://www.seti.net/html/setinet/archive/R...HIP%2074995.htm
Graag jullie mening over deze observering /stelling.