Iedereen kent het verhaaltje wel:
in de embryologische ontwikkeling is elke man eerst een vrouw, want indien het specifieke enzym ontbreekt dat je een man maakt: het SRY gen (overigens ook op het X-chromosoom gelegen, maar daar is het wel geinactiveerd). Vandaag waren een vriendin en ik elkaar wat aan het plagen over het beste geslacht etc. Zij haalde ook het hierbovengenoemde verhaal aan dat de man uit de vrouw ontstaat.
Hoewel het een gekend verhaal is dat velen wel zullen kennen, dacht ik er toch even bij na en vond er toch iets niet aan kloppen. Het SRY gen zal idd de primaire geslachtskenmerken bepalen. Indien dit gen op het Y-chromossom ontbreekt dan zal je als vrouw ontwikkelen. Maar als ik dan even kijk naar de secundaire geslachtsontwikking dan rust die o.a. op oestrogenen bij de vrouw. En oestrogen worden gesyntetiseerd uit androgenen door o.a. 3-beta-hsd en aromatase. Is dit dan geen rare condradictie? Zou het niet veel logischer zijn moest testoteron uit estrogen gemaakt worden? Want blijkbaar zou de vrouw dus oudere genen hebben dan de man in de evolutie (de man zit op een latere aftakking van de vrouw in de embryologisch ontwikkeling) en dus zou het toch ook logisch zijn dat de vrouwelijke hormonen er reeds vroeger waren?
nota: ik wil hiermee niet zeggen dat ik denk dat de vrouw er in de evolutie voor de man was, moesten er mensen daar kritiek op hebben, maar enkel dat de genen blijkbaar ouder zijn aangezien ze er voor de splitsing liggen.
Puzzels
