Wordt hier de term "ondogmatisch" niet heel erg als "vrijblijvend" geïnterpreteerd? ...
"vrijblijvend" lijkt me niet helemaal de juiste term, maar dogmatisch heeft nu eenmaal de betekenis van opgelegd en onwijzigbaar, niet in twijfel te trekken, heiligschennis. Dat is niet echt bevorderlijk voor iemand die naar eer en geweten de waarheid zoekt. Zo iemand is geen klakkeloze volger meer.
Verder eens met de strekking van deze alinea.
qrnlk schreef:Vraag: Is er een verschil tussen dogma en axioma? Kan een axioma ook een dogma zijn?
Kan men het bestaan van een bepaalde God bijvoorbeeld als axioma bezien? Waarna alle andere details door het toepassen van onderzoek en logica worden ingevuld. Waarbij elke theorie over deze godheid getoetst wordt aan wat men kan bewijzen, en deze theorie voorwaardelijk aanvaard worden -- tot dat er een betere theorie bedacht wordt of conflicterend bewijs gevonden wordt.
Dit hangt helemaal af van de positie waar je staat. In eerste instantie kun je denk ik ieder dogma als een soort axioma beschouwen. Als 'beginner' weet je nog niets. Voor wat het waard is, de paar dogma's die ik ben tegengekomen bleken geen axioma.

vergeet niet dat je je hier in de wereld van het subjectieve bevindt. 'bewijzen' heeft daar als een soort equivalent 'zelf ervaren'