Het punt dat ik maak is dit: er is een forse crisis op komst en de vraag is zeer of de oplossing ervoor alleen technologisch zal zijn, en of wij niet ook ons mens- en wereldbeeld moeten bijstellen.
Ah okee. Dat is al een stuk duidelijker dan je startpost.
Vervolgens ga ik er vanuit dat in dit filosofie-forum daar argumentatief op in gegaan zal worden.
Dan moet men wel weten waar men op in moet gaan natuurlijk.
Je begint met de titel: "Lange leve de ubermensch?". Via wat (retorische?) vragen:
"Wat moeten wij eigenlijk in dit Universum?" en "Hoe moet het nu met deze planeet?" kom je vervolgens tot de "kern" (althans dat vermoedt de lezer want je begint met het woordje
dus):
Dus:
Wat is relevant? Wat is urgent?
Voor de deur staat een wereld vol terreur en een natuur gereduceerd tot ratten en kakkerlakken.
Is daar nog iets aan te doen?
Of zal het wel zo'n vaart niet lopen?
Of: 'na mij de zondvloed'?
Waarbij men zich al gauw zal afvragen: wat wil je nu weten? Als je daar meteen had geschreven:
"kunnen we deze planeet uitsluitend redden met technologische middelen, of moeten wij ons mens- en wereldbeeld bijstellen?" dan was het gelijk iets duidelijker geweest. En dan NOG vind ik het een vage vraagstelling. Definieer "ONS mens- en wereldbeeld". Ieder mens heeft zijn eigen mens- en wereldbeeld. Welk mens- en wereldbeeld hebben alle mensen dan gemeenschappelijk volgens jou?
En ja, ik heb een website, en wat ik daar zeg is onderbouwd met argumenten en wetenschappelijk onderzoek. En als mensen het er niet mee eens zijn dan verwacht ik goede tegenargumenten en ander wetenschappelijk onderzoek.
Deze opmerking snap ik niet? Volgens mij is dit een misverstand. Je zag het woord "google" in mijn vorige post en dacht dat ik je website had opgegoogled? Dat hoefde niet, die staat in je profiel, en had ik al veel eerder bekeken. Eerlijk gezegd had ik jouw site helemaal niet voor ogen toen ik mijn vorige post schreef. De specifieke Google zoekopdracht waar ik het over had is intern, BINNEN Wetenschapsforum (die mogelijkheid bestaat bij onze zoekfunctie), en laat als resultaat zien dat er vele, vele topics op WSF zijn die over de zin van het leven gaan. Daarmee wilde ik aantonen, dat jouw vraag in de startpost
"wat moeten wij eigenlijk in dit Universum" (die blijkbaar retorisch was?) al veelvuldig aan bod is gekomen. En dat de lezer, wiens aandacht naar DIE specifieke vraag in je startpost uitgaat, wellicht geen zin had dat pad opnieuw te bewandelen.
Het is op zich heel eenvoudig om overal meteen maar vooroordelen op te projecteren en verdachtmakingen te lanceren.
Dat vond ik nou ook toen je schreef:
Maar het lijkt haast onmogelijk om wat dat betreft in dit filosofieforum het lampje brandende te krijgen.
Maar in een filosofische discussie in de rubriek filosofie van een wetenschapsforum, verwacht ik niet de domheden en methoden van de straat.
En ik op mijn beurt verwacht er een duidelijk vraagstelling, duidelijke definities, zodat er op zijn minst een aanknopingspunt is om over te discussieren.