Puzzel Puzzels
bobbyjong
Artikelen: 0

Versnelling van zwaartekracht leidt tot zwart gat?

doordat het heelal steeds groter wordt door de uitdijing van ruimte, worden sterren relatief steeds kleiner t.o.v het heelal terwijl hun gravitatieveld steeds groter wordt door de versnelling van de uitdijing. doordat de ruimte zich steeds krachtiger afzet tegen materie.

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Ndude

Re: Versnelling van zwaartekracht leidt tot zwart gat?

doordat het heelal steeds groter wordt door de uitdijing van ruimte, worden sterren relatief steeds kleiner t.o.v het heelal terwijl hun gravitatieveld steeds groter wordt door de versnelling van de uitdijing. doordat de ruimte zich steeds krachtiger afzet tegen materie.
Ik ben geen expert maar ik denk dat dit op niets slaat oftewel ben ik ergens niet mee. :D

"Het afzetten van de ruimte tegen de materie" lijkt niet te bestaan volgens mij omdat materie gewoon mee aan het uitdijen is.

Als het heelal uitdijt dan wordt het gravitatieveld van materie groter, dit zal echter geen effect hebben op de ordening van de materie als het heelal perfect symmetrisch uitdijt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bobbyjong

"Het afzetten van de ruimte tegen de materie" lijkt niet te bestaan volgens mij omdat materie gewoon mee aan het uitdijen is.

Materie dijt niet uit, alleen de ruimtetijd. Door de explosie van de big bang die nog altijd gaande is, wordt de ruimte steeds verder uitgedijd, maar de materie blijft gewoon dezelfde grootte hebben. Relatief wordt materie dus steeds kleiner ten opzichte van het heelal.
StrangeQuark

Nee hoor, alles zet uit. Ook de ruimte in het atoom tussen de kern en de elektronen wordt groter, de ruimte tussen de quarks wordt groter, alles wordt groter. Zelfs als dat niet zo zou zijn, zie ik niet in waarom het een probleem zou moeten zijn, de dichtheid wordt toch niet groter? Als ik een voetbal in een kamer heb liggen en ik maak de kamer 2x zo groot neemt de dichtheid van de voetbal toch niet toe? :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
bobbyjong

Als ik een voetbal in een kamer heb liggen en ik maak de kamer 2x zo groot neemt de dichtheid van de voetbal toch niet toe? :D
''Totale ruimtetijd is constant bezig met uitdijen"

De kamer zou de totale ruimtetijd moeten bevatten van het ''universum gemeten'' X1.

De voetbal Y ''zweeft'' in X1.

Let op: ''Totale ruimtetijd is nog altijd bezig met uitdijen" Dit is merkbaar voor de voetbal.

Nu meten we opnieuw de totale ruimtetijd in universum: X2.

De voetbal Y ''zweeft'' (nog altijd), maar nu in (hetzelfde, alleen groter) universum genaamd X2.
kotje

Nee hoor, alles zet uit. Ook de ruimte in het atoom tussen de kern en de elektronen wordt groter, de ruimte tussen de quarks wordt groter, alles wordt groter. Zelfs als dat niet zo zou zijn, zie ik niet in waarom het een probleem zou moeten zijn, de dichtheid wordt toch niet groter? Als ik een voetbal in een kamer heb liggen en ik maak de kamer 2x zo groot neemt de dichtheid van de voetbal toch niet toe? :D

Als het heelal uitdijt zijn het de clusters(verzameling sterrenstelsels) die zich t.o.z. elkaar verwijderen. Wij met de melkweg en b.v. andromeda behoren tot de lokale cluster. Ik heb nooit gehoord dat b.v. het waterstofatoom zou groter worden gedurende de uitzetting van het heelal. Moest dit laatste waar zijn dan zou dit zeer zware gevolgen hebben voor de fysica.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
bobbyjong

Ik heb nooit gehoord dat b.v. het waterstofatoom zou groter worden gedurende de uitzetting van het heelal. Moest dit laatste waar zijn dan zou dit zeer zware gevolgen hebben voor de fysica.

Ik denk dat het omgekeerd wel het geval is. Stel dat een atoom 1/1000 van de inhoud van het universum bevat , X seconden na de Big Bang. Stel dat vervolgens na een paar seconden de totale ruimtetijd inhoud van 1000, naar 10.000 is uitgedijd, dan zou dezelfde atoom, nu slechts 1/10.000 deel van de totale ruimtetijd bevatten. Als een ''liniaal'' eerst nog 1000 kon meten, is dat nu 10.000 geworden. De grootte/inhoud van de atoom is dan (relatief) 10 keer kleiner geworden.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk Tomodachi Life - Nintendo Switch

Tomodachi Life - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

kotje

Ik denk dat het omgekeerd wel het geval is. Stel dat een atoom 1/1000 van de inhoud van het universum bevat , X seconden na de Big Bang. Stel dat vervolgens na een paar seconden de totale ruimtetijd inhoud van 1000, naar 10.000 is uitgedijd, dan zou dezelfde atoom, nu slechts 1/10.000 deel van de totale ruimtetijd bevatten. Als een ''liniaal'' eerst nog 1000 kon meten, is dat nu 10.000 geworden. De grootte/inhoud van de atoom is dan (relatief) 10 keer kleiner geworden.

Ge moet alles absoluut bekijken. De absolute inhoud heelal neemt toe maar de absolute inhoud van b.v. het waterstofatoom blijft gelijk.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!