Ik weet niet precies hoe de methode van de tabel werkt, maar als die ook goed (of zelfs beter ) is, geen probleem...
Het is een indirecte vorm van staartdelen.
bijvoorbeeld, deel 756 door 7
dan maak je eerst een tabelletje met een stukje tafel van 7 als een soort geheugensteuntje
Bijvoorbeeld:
1 x 7 = 7
2 x 7 = 14
5 x 7 = 35
10 x 7 = 70
50 x 7 = 350
eventueel meer en/of verder, maar alles is in principe goed.
dan ga je de uitkomsten van je tabel aftrekken van je deeltal
756 - 350 = 406 ===> 50 opschrijven
406 - 350 = 56 ===> 50 opschrijven
56 - 7 = 49 ===> 1 opschrijven
49 - 35 = 14 ===> 5 opschrijven
14-14 = 2 ===> 2 opschrijven
dan optellen 50 +50 +1+5+2 = 108
Het komt er dus op neer dat je veel minder getalleninzicht nodig hebt. In principe kun je alles laten verlopen in zoveel stappen als je wilt, tafelkennis is maar eenmalig nodig om je hulptabelletje op te stellen, vermenigvuldigen hoeft daarna niet meer.
Het haalt wel een stukje abstractie uit het deelwerk:
Eerste stap staartdeling:
7 / 756 \ 1
Geen mens die in eerste instantie aan die genoteerde 1 een honderdtal vastknoopt, dat is dus een abstracte 1. De waarde van die 1 wordt pas duidelijk zodra je alles hebt afgewerkt. Vergis je je, omdat je in eerste instantie een te klein getal neerzet als eerste uitkomst, dan word je in de volgende stap met een probleem geconfronteerd. Dat moet je erkennen, je vorige stap uitgummen en overnieuw beginnen.
Met dat "nieuwe" systeem kun je modderen wat je wil, uiteindelijk kom je altijd waar je wezen moet.
Word ik er vrolijk van? Nee. Persoonlijk lijkt het me een ideaal systeem voor laten we zeggen de onderste 5% van de rekenleerlingen die staartdelen nooit fatsoenlijk voor elkaar zullen krijgen omdat ze geen enkel getalbesef hebben of ooit zullen krijgen. Voor de 5 % slimsten maakt het niks uit, die schatten hun getallen in, maken direct een zeer handige tabel en komen er even vlot als de staartdeler. De overige 90% oefent wéér niet met schattend rekenen en vooral niet met hoofdrekenen, maar komt wél met het goede antwoord.