Hi all
I am new here and I am glad to join this forum and this is my first post, ik weet niet waarom ik hier begin, ik wou eigenlijk een topic in subforum filosofie plaatsen maar toen zag ik een aparte subsubforum voor Godsdienstfilosofie, terug naar de geschiedenis van de filosofie bij Ancient Egypt, Babylon, Phonecians en later hun beschaving overgenomen door de Grieken in ancient Turky (Ionia) in een tijd waarin de grote Griekse geleerden naar scholen in middel East gingen .. vind je dat de oorsprong van de filosofie eigenlijk ontologisch begon bij de religieuze mensen, die begonnen vragen te stellen over het geloof die ze aanhingen etc, de metafysische begrippen in de filosofie hadden ze dus hun oorsprong in de religies, en kwam tot stand door religieuze inspiratie of missie.
En natuurlijk is de filosofie in de loop van de tijd ontwikkeld en afgetakt tot verschillende specifieke domeinen, zoals het geval is bij de natuur en mens -wetenschappen.
God? ja, God of Godsbeeld is de titel van mijn topic.
Heeft God in alle culturen, zelfs nadat je het vertaalt naar alle talen, wat het eigenlijk in Nederlandse of Belgische of West Europese cultuur ? Wie heeft dit onderzocht?
Zie je dat het nu moeilijker is om universeel over God te praten?
Laten we het woord god of God door oorzaak vervangen, ik denk dat alle mensen een idee hebben van wat oorzaak is, dit is intuïtief. Wij geloven dus allemaal in oorzaak die bijvoorbeeld het heelal als gevolg heeft veroorzaakt, of wij geloven in oorzaak die het leven of de mens heeft veroorzaakt, theoretisch kan ik ook denken dat ik altijd eeuwig zonder begin of einde bestaan en dit is op zich een oorzaak, dus als ik dit beweer dan geloof ik eigenlijk dat ik zelf de oorzaak ben, dit kun je ook over materie denken dat het zelf de oorzaak en gevolg is, ongeacht het nu of deze bewering filosofisch, logisch en wetenschappelijk waar of onwaar zijn. Wij hebben dus een gemeenschappelijke godsbeeld.
Begrijp je nu waarom ik in onderwerp beschrijving alle mensen geloven in God heb geschreven?
Met vriendelijke groetjes
Puzzels